In de vorige column in de Reisrevue zijn de beoordelingscriteria beschreven van een succesvolle website. In de komende columns zullen een aantal sites getest worden op (een aantal van) deze criteria. Voor de website www.effeweg.nl is gekeken naar de vindbaarheid, layout en kwaliteit van formulieren.

Vindbaarheid ++
De vindbaarheid van een site is essentieel. Op de zoekwoorden “voordelige busreizen” komt Effeweg.nl tijdens de test niet in beeld. Niet in de organische en niet in de betaalde resultaten. Een gemiste kans omdat veel (nieuwe) klanten via een zoekmachine binnenkomen. De URL’s zijn overigens wel zoekmachine vriendelijk maar ik mis nog wel een sitemap die geoptimaliseerd is voor verschillende landingspagina’s. Maar met ruim 7.000 pagina’s in Google is Effeweg.nl al redelijk op weg.

Layout en design ++++
De layout is prima. Door de witte achtergrond oogt de site rustig en overzichtelijk. Ook is het kleurgebruik beperkt. Qua navigatie mis ik als gebruiker wel bovenin een home button. Dit is toch een veel gebruikte button en zou je niet onderin moeten (ver)stoppen.

Kwaliteit van formulieren +
Het boekingsformulier lijkt in het begin goed te zijn ingericht. De opmaak en layout zijn prima. Het proces is goed opgedeeld in stappen en erg goed is de directe controle van het juiste postcode en huisnummer tijdens de invoer. Ook de bijverkoop wordt goed toegepast. Maar omdat je nergens kan kiezen voor een betaling (wordt in geen enkele stap naar gevraagd) blijf je in twijfel of je nu wel of niet geboekt hebt. Ik kan me goed voorstellen dat veel mensen hier onzeker van worden en afhaken of alsnog gaan bellen.

Bij het contactformulier kan je aanvinken of je een kopie van het bericht wil ontvangen. Dit is erg handig en zeer gebruikersvriendelijk. Een goede toepassing. Helaas wordt het nog niet overal consequent bij elk formulier toegepast.

Al met al een goed, rustig ogende website maar in de optimalisatie is er bij de formulieren nog veel conversie winst (omzet) te behalen.

Overzicht website review criteria:
1 Vindbaarheid ++
2 Toegankelijkheid
3 Performance
4 Actualiteit
5 Betrouwbaarheid
6 Kwaliteit van informatie
7 Gebruikersvriendelijkheid
8 Layout en design ++++
9 Call to action (conversie)
10 Upselling en crossselling
11 Service en community building
12 Kwaliteit van formulieren +

[slideshare id=368935&doc=effeweg-1208946817557878-8&w=425]