De organisatie van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2025, dat vandaag plaatsvond bij de Breda University of Applied Sciences, kan terugkijken op een geslaagde editie. Met bezoekers uit alle hoeken van de sector werd er dieper ingegaan op het thema ‘Toerisme in Transformatie: Business as Unusual’.

Foto: Perry Hobson, Stanislav Ivanov, Marco van Leeuwen, Willy Legrand en Ramon Vullings.

“Wat kun je doen in contact met bedrijven en klanten om de verandering te realiseren – de verandering waar we zo dringend naar op zoek zijn? Dit is een kans voor een nieuwe richting. Dat is waarom we hier samen zijn”, aldus dagvoorzitter Marco van Leeuwen (Education Manager en Lecturer Travel Industry Academy for Tourism bij Breda University of Applied Sciences).

Aanpassen en vernieuwen

Volgens Perry Hobson, Director Academy of Tourism aan Breda University of Applied Sciences, staat de toerismebranche voor een fundamentele verandering. “We moeten ons aanpassen en vernieuwen. De ontwikkelingen van de afgelopen 20 jaar zijn niets vergeleken met de shift die ons de komende decennia te wachten staat.” Hobson wees tevens op de terugloop van de instroom in toerismeopleidingen, terwijl de sector juist nieuw talent nodig heeft. “Het aantal studenten dat voor een toerisme-opleiding kiest, daalt jaar na jaar. Dit is niet alleen in Nederland een probleem, maar wereldwijd. Als sector moeten we aantrekkelijker worden voor jonge mensen en ons onderwijs aanpassen aan de nieuwe generatie. Een cruciale uitdaging, zeker nu technologie en duurzaamheid steeds belangrijker worden binnen het toerisme.”

Toerisme op een kruispunt

“De grootste bedreiging voor onze planeet is de overtuiging dat iemand anders haar wel zal redden”, stelde Willy Legrand tijdens zijn toespraak. Hij benadrukte dat toerisme zich op een kruispunt bevindt: blijven we vasthouden aan oude patronen of zetten we de stap naar regeneratief toerisme? Volgens Legrand moet toerisme verder gaan dan enkel compenseren. “Het moet bijdragen, net zoals in de natuur, waar elk ecosysteem een rol speelt in het grotere geheel.” Toerisme heeft de potentie om een positieve kracht te zijn, mits bedrijven en beleidsmakers bereid zijn om niet alleen hun impact te verminderen, maar actief bij te dragen aan herstel en veerkracht.

De klant van de toekomst is geen mens

Ook Stanislav Ivanov (Zangador Research Institute & Varna University of Management, Bulgarije) wijst op de ingrijpende transformatie die de toerisme- en hospitalitysector staat te wachten. Waar bedrijven nu al taken automatiseren, gaat AI straks nog een stap verder: het neemt zelfstandig beslissingen en onderhandelt namens de consument. “De klant van de toekomst is geen mens”, stelt Ivanov. In plaats daarvan zullen kunstmatige autonome agents zelfstandig reizen boeken en prijzen afstemmen met AI-systemen van aanbieders. Dit leidt tot een compleet nieuw speelveld, waarin “AI verkoopt aan AI” en traditionele marketingstrategieën volledig op de schop moeten.

Lessen uit andere sectoren

Naast de keynotes was er een paneldiscussie waar moderator Nádia Oliveira (Lecturer Breda University of Applied Sciences) verschillende onderwerpen besprak met dr. Jessika Weber-Sabil – Professor, Digital Transformation in Cultural Tourism, dr. Jeroen Klijs (Professor Societal Impacts of Tourism) en dr. Nina Nesterova (Professor Sustainable Development of Tourism and Transport). Na een vegetarische lunch konden de deelnemers verschillende breakout sessies bezoeken. Ramon Vullings sloot de congresdag af. Hij is expert op het gebied van toegepaste creativiteit en ‘cross-industry innovation’. Hij heeft reisbloed in zijn aderen en heeft innovatieve netwerkorganisaties als ‘new shoes today’ en ‘21 lobsterstreet’ opgericht. Ramon pleitte ervoor dat de sector moet leren van andere sectoren, van de natuur en van de kunst. Wat zijn de lessen vanuit andere sectoren? Hoe kom je van best practices naar next practices? Hoe wakker je creativiteit en innovativiteit aan in je eigen organisatie?

Meer in de april-editie van Travelpro.