Een luchthaven is onderdeel van vele reizen. Steeds meer luchthavens investeren in merkvoorkeur onder reizigers. Schiphol doet dit door verder te gaan dan de fysieke plek waar je vliegtuig vertrekt: vliegen via Schiphol moet iets bijzonders toevoegen aan je reiservaring. Ervaringen op de luchthaven zelf, maar ook voorafgaand aan je vertrek en als je weer thuis komt. Als je daarnaast het netwerk van verschillende bestemmingen van Schiphol ziet, realiseer je je weer hoe groot de wereld is en hoeveel er te ontdekken is, vanaf Schiphol. Destination (Unknown) or Gateway?
Discover a world of destinations
Schiphol’s meest recente lancering is de game Destination Unknown. De game laat spelers het rijke netwerk van Schiphol ontdekken. Zij moeten aan de hand van live Instagram content raden op welke bestemming deze foto’s zijn genomen. Hoe meer bestemmingen je goed raadt, hoe meer kans je maakt op twee retourtickets naar een bestemming naar keuze. Zit je in de buurt van de juiste bestemming, dan scoor je ook. Zo maak je spelenderwijs kennis met de diversiteit aan bestemmingen die vanaf Schiphol te bereiken zijn. We bedenken daarnaast ook nieuwe initiatieven om ons netwerk op unieke en verrassende wijze steeds onder de aandacht te brengen bij reizigers. Een nieuwe campagne staat op planning voor het najaar.
Een andere ontwikkeling van Schiphol is Schiphol Uitzwaaien. Gestart als campagne in oktober 2012, is Schiphol Uitzwaaien inmiddels uitgegroeid tot een permanente dienst van Schiphol. Met de digitale uitzwaaidienst, maakt Schiphol het mogelijk om vanuit je luie stoel thuis je vertrekkende vriend, vriendin, familielid of geliefde uit te zwaaien. Het zwaaien gaat als een trein. Niet alleen is het ontzettend leuk om een zwaai te versturen, het is ook de kunst om zoveel mogelijk gezamenlijke vrienden mee te laten zwaaien. Om daarmee jullie vertrekkende bekende enorm te verrassen: hij of zij krijgt op dag van vertrek niet alleen een persoonlijke video toegestuurd, deze is ook nog eens te zien op vele schermen op Schiphol. Zo gaan we ook ons Oranje uitzwaaien, als zij binnenkort naar Rio vertrekken vanaf Schiphol voor het WK Voetbal. De dienst gaan we ook uitbouwen op het aankomst moment.
Schiphol: Europe’s Preferred Airport
Dat Schiphol een veilige, betrouwbare luchthaven is die haar procedures vlot en efficiënt heeft ingericht, is ons bestaansrecht. Daarnaast willen we een steeds belangrijkere rol vervullen in de reisbeleving. Zodat we niet enkel als gateway naar een bestemming worden gezien, maar als onderdeel van de bestemming. Dit doen we door de beleving op de luchthaven continu te verrijken (denk aan het Airport Park, de Airport Library, het Rijksmuseum en de baby care lounge), maar ook door middel van het in de markt zetten van diensten en campagnes zoals Destination Unknown en Schiphol Uitzwaaien.
Ik ben er van overtuigd dat een luchthaven een ervaring op zich kan zijn voor reizigers, een luchthaven zoals Changi Airport in Singapore staat op menig reizigers bucket list. Hoe sterker de binding tussen de luchthaven en haar passagiers, hoe sterker de voorkeur van de passagier om de luchthaven onderdeel uit te laten maken van hun reis. Maar of de reiziger daardoor bij een goedkoper alternatief of een alternatief dichterbij huis ook daadwerkelijk kiest voor zijn of haar voorkeursluchthaven, is een lastigere vraag.
Credits afbeelding header: FHV BBDO
Dit blog is geschreven door Carolijn Schoofs. Als Passenger Marketeer bij Amsterdam Airport Schiphol ontwikkelt Carolijn campagnes, brand activations & branded services voor passagiers, met een focus op de Nederlandse markt en de UK. Haar uitdaging en doelstelling is om passagiers in het hart te raken en fan te maken van Schiphol. Carolijn is 31 jaar en woont in Amsterdam.