Op het Travelmedia Congres in Brugge sprak een reislegende in België. Vanmoerkerke verkocht Sunparks aan Pierre & Vacances en is daarna vooral gaan investeren in zijn passies, kunst en hospitality. Hij mag de Belgische Koning tot een van zijn kennissen rekenen. Hij kocht het Thermae Palace hotel in Oostende met de ambitie om het uit te bouwen als het beste hotel. In een inspirerende presentatie geeft hij de belangrijkste management lessen voor de toerisme sector.
Do something – DOE IETS!
Laat je niet belemmeren door gebrek aan strategie. Wacht niet met problemen aanpakken in rapporten of besprekingen, maar pak de problemen die je ziet aan. Leer uit de fouten en groei verder.
Vergeet niet het belangrijkste: in hotels verzand men vaak in procedures en handelingen om de incheck goed te laten verlopen. Maar er telt maar 1 ding, gastvrijheid. Begroet de klant, geef hem een hand en heet hem welkom.
Zie ook dit artikel over de wisselwerking tussen online en offline hospitality.
Cash is King!
Verlies bij het ondernemen zeker niet uit het oog dat het maar om 1 ding gaat, een positieve cashflow. Vanmoerkerke maakt wekelijks een persoonlijk cash rapport. Alleen met een goede blik op de cashflow kun je de juiste beslissingen blijven maken.
Passion over Profit
Passie voor je product, de liefde om iets uitmuntend te doen moet boven de keuzes staan van winst maken. Alleen door iets met passie te doen kun je uitmuntende diensten en producten creëren.
Learn to say No
Houd focus en blijf focussen op het doel. En zeg nee tegen zaken die er eigenlijk niet toe doen, hoe leuk en aantrekkelijk ook.
Ken je cijfers!
Weet wat de kosten zijn van een boeking: wat kost een binnenkomende klant. Alleen met een juiste blik op de cijfers kun je echte keuzes maken en weten waar besparingen zitten.
Meten is weten
Meet de tevredenheid. Meet zoveel mogelijk en maak beslissingen alleen op feiten. Dat maakt elke discussie veel gemakkelijker.
Become a digital champion
Niet de toekomst ligt in het internet maar het heden! Zorg dat de site altijd en overal, dus ook mobiel goed te benaderen is. Weet wat er leeft op sociale netwerken en reageer daarop.
Micro-manage to get Macro-results
Verdiep je in alle details. Vanmoerkerke motiveert personeel in zijn hotels om alles te weten over de producten die geserveerd worden. Tot en met de directie aan toe moet men weten wat de klant geserveerd wordt. Door het management te laten starten bij die details kun je een topprestatie leveren.
Get the best players on your team
Zorg voor topspelers in je team. De zwakkere zullen zich alleen aan top collega’s optrekken. Je kunt een team niet alleen beter maken door te trainen maar laat ze zich aan elkaar optrekken. Investeer in toppers om de zwakkeren beter te maken!
Be there
Wees er als manager op de afdeling. Wees er voor de gasten en op de werkvloer voor je werknemers. Geef het voorbeeld, toon je passie en geef richting!
Never, never, never, ever give up!
Geloof in de ingeslagen weg en houd deze richting vast. Geef niet op en blijf je focus houden.
Overige learnings tijdens #TMcongres
Bij de inleiding gaf gastheer Olivier Dujardin de Travel trends aan middels zijn 7 C’s. Een mooi lijstje focuspunten voor het volgend halfjaar. Welke C’s worden trending? Het is duidelijk dat connecties, content en conversation leading zijn.
- Connections – Verbindingen met klanten via sociale netwerken
- Content – Klanten willen meer weten en zien over hun bestemming
- Customer Care -Klanten willen de beste service en zijn kritisch
- Complexity – Innoveer met complexe oplossingen in een makkelijk jasje
- Crowdsourcing – Betrek de klanten bij het ontwikkelen van je product
- Conversion – Focus op online conversies
- Challenge – Ga de uitdaging aan om te blijven verbeteren en innoveren.
In het reeds eerder gepubliceerde artikel van het TMCongres lees je hoe belangrijk usability en mobile gaat worden volgens #TMcongres. Bijdragen van Disney, AGconsult en Skyscanner komen hier aan bod.