Op vrijdag 9 maart 2012 heeft een paneldiscussie bestaand uit Keith Jenkins (Travel Blogger), Katja Hentschel (Travel Blogger), Reine Gammoh (Visit Jordan) en Daniella Dear (Visit Florida) belicht welke invloed de nieuwe travel-bloggerscene heeft voor de reisindustrie.
Blogging rocks
Keith is jaren werkzaam geweest in de bankensector maar is dan gestopt en is begonnen met bloggen omdat hij daar plezier aan heeft. Hij heeft een businessplan voor zijn blogging activiteiten geschreven. Katja is voor travelettes al begonnen met de fashion blog glamcanyon. Zij heeft een passie voor fotografie en reizen en zij wil graag haar ervaringen en belevenissen delen. Zij zegt zelf: “Blogging rocks” en zij heeft naast glamcanyon nog de blog travelettes opgericht die zij samen met tien jonge reisenthousiaste vrouwen uit de hele wereld voert.
Motivatie
Alles begint met de passie voor het reizen. Elke blogger bedient een eigen niche markt. Het gaat erom echte ervaringen te delen. Maar wat is nu de motivatie? Lezers laten berichten achter, lezers bezoeken zelf de plekken waarover de bloggers schrijven en bloggers worden enthousiast over de hoeveelheden mensen die hun blog lezen. En hoe wordt omgegaan met de kritiek? Men moet eerlijk daarop ingaan, op reageren en ook daarvan leren.
Praktijkvoorbeelden
Visit Jordan heeft in 2011 bloggers uitgenodigd om over hun bestemming Jordanië blogposts te publiceren. Daarnaast was ook veel promotie gedaan via andere social media. Men heeft uiteindelijk met deze actie rond 2 miljoen mensen bereikt. Dit heeft ook geresulteerd in tonnen van persuitingen en ook een hoger ranking op de Conde Nast Traveler lijst. Gedurende de olie crisis heeft Visit Florida ook blogger uitgenodigd om het beeld over hun bestemming weer recht te trekken en aan te geven dat Flordia steeds nog mooie plekken te bieden heeft.
Bloggen = Real-time marketing
Bloggen kan worden gezien als real-time marketing. Authenciteit en persoonlijkheid spelen hierbij een grote rol. Daarom kan bloggen niet worden vergeleken met print media. Het publiek zal zich meer identificeren met een blogger omdat daar een echt gezicht en een persoon achter zit.
Visit Jordan zal ook in toekomst willen samenwerken met bloggers. Het is ook een mythe men denkt meer controle te hebben over journalisten. Dit kan alleen als men ook echt een hechte band heeft met de journalisten. Visit Jordan heeft een open relatie met de bloggers. Men gaat zich zelf aanvullen en belicht punten vanuit verschillende perspectieven. Social media zijn een versterkend instrument voor bloggers en het is voor hun een marketing instrument. Facebook heeft voor blogger een “espresso effect” (plaatsen van beperkt content met een immense effect) en is een add-on. Keith heeft bijvoorbeeld een beeld van een ice-floating excursie in Lapland geupload en heeft achteraf van een touroperator te horen gekregen dat gelijk vijf mensen zijn excursie weer hadden geboekt. Dus dit heeft directe conversie opgeleverd. Pinterest als tool wordt ook populair. Dit is een “online pinboard”, waar men leuke content delen kan.
Bloggen binnen de reisindustrie
Hoe zullen nu eigenlijk de travel experts omgaan met de blogger scene? Katja zegt dat tourism boards op zoek zullen gaan naar bloggers om hun bestemming te verkopen en Daniella is wel van mening dat het moeilijker is hotels te verkopen met behulp van bloggers. Hotels zouden eigenlijk meer hiervoor hun eigen expertise gebruiken. Maar vrijwel iedereen uit de panelgroep is daarmee eens dat het uitsteek een goede manier is bestemmingen met behulp van bloggers te promoten. Een plus is ook dat vergeleken met offline brochures de content van blogger altijd vers is. Bloggen heeft in verschillende landen een andere succes. In Duitsland is de blogger scene nog niet zo ontwikkeld, daarentegen is het wel het geval in Amerika en Engeland.
Bloggen staat in de kinderschoenen
Bloggen staat nog steeds in de kinderschoenen. Andere branches, zoals de fashion industrie zijn al daarmee bekend. Het is een free tool en het zal zich nog razend snel verder ontwikkelen in toekomst.
10 reacties
Hi Alex,
Mooi verhaal en sluit mij er volledig bij aan. Echter staat bloggen binnen de travelindustrie in NL in de kinderschoenen. In landen als de US, Australie, Canada zijn zij hier al veel verder mee.
Gr. Isabel
Mooi artikel Alexander, ik hoop dat deze artikelen ook in de Nederlandse markt voor de nodige beweging binnen de blogmarkt zullen zorgen, want destination marketing via blogs werkt zo goed!
Goede samenvatting Alexander. Mooi om te zien dat het blikveld van marketeers in de reisindustrie verbreed wordt. Een “influencer” laten vertellen wat jouw product inhoudt gaat leading worden in de toekomst. Waar (PR-matig) journalisten lange tijd de enige speler waren, zie je nu bloggers en ook de gewone consument terrein winnen. Ik denk aan de campagne “The best job in the world” als “islandkeeper” van Tourism Queensland als aftrap hiervan. http://islandreefjob.com/ .
Hi Isabel, Sabine en Tessa! Bedankt voor jullie feedback! Het blogger thema was dit jaar een veelbesproken onderwerp op ITB. In een tweede panelronde is men ook uiteraard nog meer hierop ingegaan en heeft ook benadrukt dat blogger personen met veel facetten zijn: vaak ondernemend met kennis op marketing, design, fotografie, PR en SEO vlak, eigenlijk meerdere banen gecombineerd in één persoon. Blogger zijn zich ook bewust van hun waarde en vragen dan ook iets voor hun services. Zoals jullie ook al aangeven: In de nieuwe medialandschap met de invloed van bloggers moet men zich bewust worden, dat alles transparant wordt en niks meer achter een groot doek verstopt kan worden en “tourism boards” zelfs door de persoonlijke blogger verhalen enorm kunnen profiteren.
Hi Alexander,
Bedankt voor de mooie samenvatting. Ik heb na afloop van de panel discussie en mijn keynote later dezelfde middag veel positieve reacties gekregen van DMO’s & PR’s. Echt super dat ITB veel aandacht aan travel blogging heeft besteed. Na het blogger programma van WTM Londen vorig jaar konden ze niet achterblijven natuurlijk. Heel fijn! 🙂
Ik woon zelf in Amsterdam en ben natuurlijk bereid mijn ervaringen te delen met Nederlandse bloggers. Hmmm… misschien is een seminar/workshop of zo een goed idee. 🙂
Groet,
Keith
Hi Keith, bedankt voor je feedback. Leuk dat je nog veel positieve reacties hebt gekregen van DMO’s en PR bedrijven. Is een leuk idee een soortgelijk blogger evenement in Nederland te houden! Ik zal binnen reismanagers overleggen. Het lijkt mij ook leuk om persoonlijk af te spreken om te brainstormen over mogelijke opties en ideeën! Groet, Alexander
Klinkt als een goed plan, zo’n blogger evenement. Lijkt me leuk om elkaar te ontmoeten & te brainstormen. Hier zijn de slides van mijn keynote: http://www.slideshare.net/KeithJenkins1/virtual-footprints-itb-berlin-2012
Groet,
Keith
Dag Keith en Alexander,
Allereerst, Alexander, mooie blog en ik kan me helemaal in je verhaal vinden. Ik heb zelf bij het bloggers new media summit gezeten van PhoCusWright op de ITB en merkte dat Nederland daar, zoals Isabel al zei, vrij achter bleef in het bloggen of inzetten van bloggers. Des te duidelijker werd het feit dat bloggen een mooie en krachtige tool is bij het op de kaart zetten van een stad, gebied of land.
Leuk dat jullie het bloggen in ons land willen stimuleren en zo’n evenement willen opzetten. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover. Keep me posted.
Groet,
Annelies
Goed idee om zo’n evenement op te zetten. Ik roep bij deze een verkeersbureau op om dit te hosten.
VisitNorway.es deed dit twee jaar geleden in Madrid met groot succes, zowel kwantitatief (contacten gelegd zodat meer bloggers naar Noorwegen gingen) als kwalitatief (imago als innovatief verkeersbureau in de reisindustrie, kick-off van een jaarlijks evenement waarbij bloggers en sponsoren bij elkaar komen).
Ben benieuwd!
Tessa