Tijdens mijn masteropleiding Master of Media Innovation zat er een man bij mij in de klas die geheel gepassioneerd was door online video en in het bijzonder YouTube. Hij studeerde dan ook af op de Dutch YouTube Gathering. Dit zou het grootste Online Video evenement worden van Nederland. Afgelopen jaar werd ik door hem uitgenodigd als Panel-leider voor de Business gasten. Met plezier nam ik de uitnodiging aan want het was een eer om aanwezig te zijn en hem te kunnen helpen. Uiteraard had ik een succesvol evenement verwacht maar al mijn verwachtingen zijn overtroffen. Wat kunnen we ervan leren?
Dranghekken stonden voor de deur. Kinderen in de leeftijd van 12 tot 18 zaten op de stoep, stonden in de rij en hadden rode blosjes op de wangen. Zaten we wel goed? Ja hoor, op de LED borden stond het: #DYTG.
Eenmaal binnen viel mijn mond open van verbazing. Een paar duizend jongeren waren samen gekomen in diverse grote ruimtes. Jongeren die rondliepen met handtekeningenboekjes, op de stormbanen renden met Go Pro’s en op het podium stond iemand te zingen met een geheel uit zijn dak gaand publiek. Richting de trappen naar het VIP deck stond een hele grote groep springende en gillende jongeren die met dranghekken weg gehouden werden. Justin Bieber was er niks bij! Maar wie het dan wel was? Het was DE Jordy! Een bekende YouTuber met enorm veel fans!
Hoe geld verdienen met YouTube?
De panels die ik begeleidde tijdens de Industry Track waren earning money: hoe geld te verdien met YouTube & MCN; Multi Channel Networks. Dit zijn de nieuwe Agency’s van de toekomstige artiesten en tevens de aanspreekpunten van de bedrijven die Product Placement en advertenties willen gaan inzetten tijdens YouTube filmpjes.
Voor de aanvang van het panel maakte ik kort kennis met 3 eigenaren van 3 verschillende MCN’s. 3 totaal verschillende mannen tussen de 26 en 35. Trendy gekleed of juist een geheel “ Game” uiterlijk; lees stoer & ruig. Alle 3 hadden ze 2 van hun meest bekende YouTubers bij. Hierdoor waren er 4 meiden aanwezig in de leeftijd 13-17 en 2 jongens rond de 18. Een MCN is namelijk een “organisatie” waarbij je meerdere begeleiders/coaches hebt, die talentvolle YouTubers via Skype coachen en begeleiden tijdens het maken van hun YouTube filmpjes of het optimaliseren van hun channel. Zo halen ze het maximale uit hun channel en ontwikkelen ze zich door. Sommige YouTubers hebben wel een paar miljoen views per maand per filmpje.
De jeugd kijkt geen tv meer
Om de juiste doelgroep te bereiken is YouTube voor het bedrijfsleven enorm interessant. Bedrijven hebben dan ook graag dat bekende YouTubers hun producten gebruiken. Het overgrote deel van de jeugd die daar aanwezig was kijkt dan ook geen tv meer, maar wel YouTube. Dit is een belangrijke ontwikkeling die veel veranderingen met zich zal meebrengen.
Als voorbeeld nemen we Annette. Dit is een jonge mooie dame die blogt over fashion & make-up. Ze is erg geliefd en heeft dan ook een groot aantal fans. Vele bekende merken willen haar voor hun producten. Gelukkig is er dan een MCN die de contacten overneemt en als “agent” alles voor haar regelt. Tevens kijken ze of de opdracht bij haar past. Sommige MCN’s hebben al meer dan 100 bekende YouTubers in hun netwerk om te begeleiden, te coachen en de contacten met bedrijven te onderhouden. Kortom: Een groeiende markt, veel potentie en een top event!
http://youtu.be/zrOcwFJHGqo
MCN contact voor travel
Voor meer informatie & een indruk verwijs ik jullie naar www.dytg.nl

5 reacties
Hi Christina, leuk om hier jouw DYTG ervaring terug te lezen! Ik nam namens het MCN Mediakraft Networks deel aan het MCN panel.
Een mooi voorbeeld van de mogelijkheden voor de Travel branche op YouTube is de nieuwe serie van Ponkers in Lloret de Mar; https://www.youtube.com/watch?v=_iWyUq6akfI&list=PLFKxVyWX2-Ppgdx_qAu_oKl8q6Csmdb6w
Voordelig, hip & op de nieuwe televisie 🙂
Wat super dat je reageert! Echt gaaf! Bedankt voor het delen van je voorbeeld! Top!
Wat een prachtig stuk Christina! Het was een eer om je als panel lid te mogen verwelkomen! De 2014 editie was een hele ervaring, nu tijd om met de 2015 editie daar nog een stapje bovenop te doen!
Maar dat gaat zeker lukken Eelco! Echt top event! #shine
Heeft iemand nog 2 kaarten voor de youtube gathering op 23 mei?