”Senioren van nu” kunnen hun weg op het internet steeds beter vinden. Ze luisteren naar meningen van andere internetgebruikers, vergelijken prijzen en waarderen de keuzevrijheid. Om als organisatie goed in te kunnen spelen op het veranderende mediagedrag van de senior traveler heeft Kras onderzoek gedaan naar de online informatiebehoefte- en consumptie van de 50-plusser (n=406). In dit artikel worden een aantal belangrijke resultaten gedeeld om een helder beeld te krijgen van het proces dat de 50-plusser ondergaat bij het zoeken en boeken van een vakantie: een customer journey van inspiratie tot evaluatie.
First stage: Inspiratie
In de inspiratiefase komen allerlei informatiebronnen in beeld die de keuze op een bestemming beïnvloeden. 50+ers laten zich graag inspireren door informatie op het internet (66,7%). Het offline kanaal speelt een tweede belangrijke rol van: 37,2% laat zich inspireren door reisbrochures/reisgidsen en 33,0% gebruikt hiervoor informatie uit kranten, tijdschriften of boeken.
Second stage: Oriëntatie
Maar liefst 99% van de senioren geeft aan het internet te gebruiken bij het zoeken naar informatie over een vakantie! Zoals verwacht is de PC/laptop nog altijd het meest gebruikte device (94,3%). Ruim driekwart (37,6%) van de senioren gebruikt hiervoor een tablet, een klein deel (4,5%) gebruikt een smartphone. In plaats van het gebruik van een smartphone print een groter deel de informatie liever uit en leest het op papier (13,7%).
Bronnen
Wanneer een 50-plusser zoekt naar een vakantie gebruikt het in de meeste gevallen de website van de reisorganisatie (93,5%). Daarnaast wordt de website van het hotel (47,4%) en de e-mail nieuwsbrief (42,9%) veelvoudig gebruikt. Opvallend is het gebruik van beoordelingssites: 41,6% van de vakantiegangers gebruikt een beoordelingssite bij het zoeken naar een vakantie. Van de vakantiegangers die beoordelingssites gebruiken bij het online zoeken naar een vakantie wordt Zoover.nl ruim het meest bezocht (88,6%).
Soort informatie
Prijsinformatie, aanbod/beschikbaarheid en informatie over bezienswaardigheden worden het hoogst geprioriteerd. Over het algemeen kan er geconcludeerd worden dat ieder van onderstaande type informatie onmisbaar is. Hoewel vluchtinformatie het laagst geprioriteerd wordt, geeft 50% van de vakantiegangers aan dit wel van belang te vinden bij het zoeken naar een vakantie.
Tijdsbesteding
Over het algemeen besteedt de 50-plusser maximaal 10 uur aan het zoeken naar informatie over een vakantie (63,8%). Bij ruim driekwart van de doelgroep (77,1%) duurt de gehele oriëntatieperiode (de periode tussen het besluit om te zoeken naar een vakantie, en het daadwerkelijk boeken van de vakantie) minder dan twee maanden.
Third stage: Boeking
De uiteindelijke boeking wordt door 89,9% online gedaan. Ruim de meerderheid doet dit via de website van de reisorganisatie (78,1%). En de vrouw heeft meer invloed dan de man.
Last stage: Evaluatie
De 50-plusser is niet te beroerd om een beoordeling achter te laten. Meer dan de helft heeft in de afgelopen 12 maanden online een beoordeling gedeeld door het plaatsen van een cijfer, reactie, blog etc. Deze beoordelingen worden vooral gedeeld via de website van de reisorganisatie, op nummer 2 komt Zoover.nl.
Ook de 50-plusser is steeds beter in staat om de massacommunicatie te filteren en heeft alleen nog oog voor gepersonaliseerde content. Aan marketeers de taak om deze sterk groeiende afnemersgroep te bedienen en in te spelen op het veranderende mediagedrag. Dit kan door gebruik te maken van de beschikbare data, maar ook de traditionele manier doet het nog altijd goed: vraag het gewoon aan je klant!
Eén reactie
Hallo Gijs,
Ik ben benieuwd welke theorie of model jij hebt gebruikt voor dit onderzoek (55 plussers). Ik wil dit heel graag weten omdat ik een scriptie schrijf over orientatie- en boekgedrag.
MVG Pamela Doelmalik