Tijdens Neurodiversity Celebration Week vraagt Booking.com aandacht voor de behoeften van neurodivergente reizigers. Uit nieuw onderzoek van het platform blijkt dat deze groep in 2025 vooral behoefte heeft aan toegankelijkere reisopties, technologische ondersteuning en stressverlagende voorzieningen.

Meer dan een derde van de Nederlandse neurodivergente reizigers heeft in het verleden negatieve ervaringen gehad tijdens het reizen vanwege een gebrek aan passende voorzieningen. Een aanzienlijk deel voelt zich hierdoor beperkt in hun mogelijkheden. Om deze drempels te verlagen, is er een groeiende vraag naar technologie die real-time reisinformatie biedt en helpt bij het vinden van rustige plekken op luchthavens en in accommodaties. Daarnaast is er een duidelijke behoefte aan stilteruimtes op reisbestemmingen en mogelijkheden om prikkels en ‘ruis’ te verminderen, zodat reizen comfortabeler wordt.

Veel neurodivergente reizigers pleiten voor een branchebreed initiatief waarbij hun behoeften en voorkeuren direct onder de aandacht worden gebracht bij luchtvaartmaatschappijen en accommodaties. Een betere samenwerking tussen reizigers, reisplatforms en aanbieders zou bijdragen aan een inclusievere sector, waarin iedereen met vertrouwen en gemak kan reizen. Booking.com roept de reisindustrie dan ook op om concrete stappen te zetten richting meer inclusiviteit.