Amadeus onthult in samenwerking met trendwatchersbureau Globetrender de belangrijkste reistrends voor 2025.
Het rapport, gebaseerd op data van Amadeus en andere bronnen uit de industrie, voorspelt dat nostalgie, personalisatie, unieke hotels, een Aziatische reislust en de zoektocht naar authentieke connecties de reiswereld zullen domineren.
Terug naar vroeger: “New Heydays”
De hang naar nostalgie neemt toe en reizigers zoeken naar “New Heydays” – vakanties geïnspireerd op positieve herinneringen en ervaringen uit het verleden. Volwassenen willen bijvoorbeeld hun ‘gap year’, huwelijksreis of kinderdromen herbeleven. Deze trend uit zich in de populariteit van retro-thema’s, zoals de toenemende belangstelling voor Miami als vakantiebestemming, geïnspireerd door de tv-serie ‘Miami Vice’.
Gepersonaliseerd vliegen
In 2025 zullen luchtvaartmaatschappijen slimme technologie en gepersonaliseerde ervaringen combineren om vliegen naar een nieuw niveau te tillen. Door middel van algoritmes en gepersonaliseerde systemen wordt entertainment tijdens de vlucht afgestemd op de individuele voorkeuren van passagiers, gebaseerd op hun eerdere keuzes. Dankzij snelle wifi van aanbieders zoals Starlink van SpaceX kunnen passagiers hun favoriete content streamen. Ook zullen luchtvaartmaatschappijen mogelijk VR-headsets aanbieden aan passagiers in business class, zoals de premium airline Beond al doet op haar route naar de Malediven.
Hotels als bestemming: “Trailblazer Hotels”
Hotels worden steeds vaker zelf een bestemming en gasten kiezen hun reisbestemming op basis van iconische hotels met een unieke identiteit. Deze ‘Trailblazer Hotels’ bieden meeslepende ervaringen die de lokale cultuur, geschiedenis en natuurlijke schoonheid van de omgeving weerspiegelen. Voorbeelden hiervan zijn Jannah Lamu in Kenia, met zijn gerestaureerde Mozambikaanse Dhows, en het Maryhill Estate in Zweden met zijn ouderwetse charme. Zowel onafhankelijke hotels als grote ketens omarmen deze trend, met Marriott International’s Edition Lake Como en Accor’s Handwritten Collection als voorbeelden.
Azië in opkomst
Na jaren van reisbeperkingen is er een hernieuwde belangstelling voor de culturele schatten van Azië. China versoepelt zijn visumbeleid, terwijl Thailand digitale nomadenvisa en visumvrije programma’s introduceert om een wereldwijd publiek aan te trekken. Popcultuur speelt ook een rol: het nieuwe seizoen van ‘The White Lotus’, dat zich in Thailand afspeelt, en de verwachte release van ‘Squid Game’ seizoen 2 zullen naar verwachting de reislust naar respectievelijk Thailand en Zuid-Korea aanwakkeren. De toegenomen belangstelling voor Japan, geïnspireerd door de tv-serie ‘Shōgun’, en de nieuwe rechtstreekse vluchten van Iberia tussen Madrid en Tokyo dragen bij aan de heropleving van het toerisme in Azië. IATA voorspelt dat Azië-Pacific de komende vijftien jaar de snelste groei in passagiersaantallen zal laten zien.
Echte connecties
Reizigers zoeken naar authentieke connecties in het echte leven en gebruiken reizen om nieuwe vrienden te maken of zelfs romantiek te vinden. Volgens boekingsdata van Amadeus is solo-reizen in 2023 met 15,6% gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar, met een verdere stijging van 9,2% in 2024. Het rapport voorspelt een toename van groeps- en solo-avonturen die gericht zijn op het creëren van echte connecties. Voorbeelden hiervan zijn de ‘Solo-ish’ reizen van G Adventures die eenzaamheid tegengaan, en de app TimeLeft die reizigers in staat stelt om elke woensdag in meer dan 60 landen met vijf vreemden te dineren. Ook festivaltoerisme, gedreven door sociale interactie, is in opkomst.