Het Duits Verkeersbureau (DZT) start zijn eerste AI-influencerproject en maakt daarmee op een ander niveau actief gebruik van kunstmatige intelligentie voor de internationale promotie van vakantieland Duitsland.
Met de lancering van ‘Emma’ – een AI-gegenereerde influencer – creëert de DZT een innovatieve, interactieve merkambassadeur die in de virtuele ruimte potentiële reizigers 24/7 inspireert voor echte vakantie-ervaringen en persoonlijke ontmoetingen in Duitsland. De langetermijnvisie voor Emma is dat zij verder wordt ontwikkeld tot een centraal, onmisbaar onderdeel van de digitale communicatiestrategie van de DZT.
AI-strategie
Petra Hedorfer, voorzitter van de raad van bestuur van de DZT: “Met de lancering van Emma als AI-influencer zetten we een volgende stap in onze digitale strategie. AI-toepassingen spelen hierin een belangrijke rol als aanvulling op en technologische ondersteuning van onze merkcommunicatie. In de ‘customer journey’ kan Emma als innovatieve bruggenbouwster tussen potentiële en echte reizigers reeds in de inspiratiefase reclame maken voor onvergetelijke ervaringen in Duitsland. Emma zal worden ingezet naast de succesvol gevestigde structuren van onze influencermarketing. Door samen te werken met ‘klassieke‘ influencers slaagden wij er vorig jaar al in 148 miljoen views te genereren op hun socialmediakanalen. De AI-strategie van de DZT maakt gebruik van technologische innovaties, die weliswaar de persoonlijke ervaring en ontmoetingen in vakantieland Duitsland niet kunnen vervangen, maar wel de ‘customer journey’ van de reizigers servicegericht kunnen optimaliseren.”
Emma
De ‘persona’ Emma is een moderne, kosmopolitische Berlijnse die thuis is in de digitale wereld. Ze is midden 30, houdt van techniek en reizen, en combineert haar liefde voor nieuwe technologieën met haar passie voor reizen door Duitsland. Op haar Instagram-kanaal @EmmaTravelsGermany inspireert Emma haar volgers voor reizen naar Duitsland, gaat samen met hen op weg en deelt haar ervaringen op een leuke en informatieve manier. Op de lange termijn zal Emma niet alleen informatie verstrekken, maar ook als persoonlijk reisbegeleidster fungeren en gepersonaliseerde reisroutes uitstippelen die op de individuele interesses van de gebruikers zijn afgestemd.
Nieuw hoofdstuk
Met AI-influencer ‘Emma’ snijdt de DZT een nieuw hoofdstuk aan in het gebruik van kunstmatige intelligentie. Ook vandaag al is AI aanwezig in vele aspecten van het werk van de DZT: In de samenwerking met de internationale reissector, in de communicatie met de klanten of in de marketing. Zo maken wereldwijde online reisbureaus steeds meer gebruik van AI om wereldwijd het toeristische aanbod te analyseren en optimaal in de markt te zetten. De DZT ondersteunt deze trend met zijn open data-project: In de knowledge graph van de DZT zijn al meer dan een half miljoen door computers leesbare datasets beschikbaar over toeristische attracties, rondreizen en evenementen, maar ook infrastructuurgegevens. Deze gegevens verbeteren de zichtbaarheid van het toeristische aanbod in Duitsland op de internationale onlineplatformen.