TRAVELNEXT was aanwezig bij het Young ANVR event in Club Cabo in Zandvoort voorafgaand aan de ANVR-Schiphol BBQ. Michelle de Wit, Julia de Graaf-Heugl en Dr. Ondrej Mitas gaven er presentaties over veranderende businessmodellen.
Young ANVR is een platform binnen de ANVR voor reisprofessionals onder de 40 jaar om met elkaar inspiratie op te doen en het biedt tevens de kans om een netwerk op te bouwen. Nynke Hoogma, office- en productmanager bij Better Places en sinds de zomer van 2023 Young Talent aan de bestuurstafel van de ANVR, opende het event waar ruim 30 geïnteresseerden op afkwamen.
Imago
Michelle de Wit (Travelcenter de Wit) en ANVR-bestuurslid was de eerste spreekster. Zij vertelde specifiek over de veranderingen die het familiebedrijf Travelcenter De Wit heeft doorgemaakt. “Reisbureaus hebben het heel erg moeilijk gehad, al is het alleen maar het imago van het reisbureau.” Van Reisburo De Wit naar Travelcenter De Wit. Michelle is inmiddels twintig jaar actief in de reisbranche. “Je kan een hele drukke baan én een druk privéleven combineren, als je er maar plezier in hebt.”
De juist drive
Het hoofdkantoor van het familiebedrijf staat in Veghel. “Ik heb een uitstapje gemaakt naar D-reizen/Prijsvrij Vakanties waar ik D-reizen op de markt heb mogen zetten na het faillissement. Mijn vader vroeg mij terug te keren naar het familiebedrijf, waar ik sinds december 2023 weer werkzaam ben. Ik heb een mbo-opleiding afgerond en heb alles in de praktijk geleerd. De juist drive/motivatie is heel belangrijk. Zolang je in je comfortzone blijft, groei je niet. Doe dingen die je spannend vindt om te doen.”
Transitie
“De transitie van reisbureau naar Travelcenter was een heftige tijd. Zeker in de beginperiode. Altijd kwam weer de vraag: reisbureaus, bestaan die nog? Iedereen boekt toch via internet? Je gaat er dan zelf weleens aan twijfelen, zijn er over tien tot twintig jaar nog wel reisbureaus? Het heeft mij getriggerd om verder in de toekomst te kijken. Toen ik in de zaak kwam, hadden we reisbureaus in Veghel en Heesch, die beide een grote wand met gidsen hadden. Klanten kwamen binnen, gingen met stapels gidsen weg en kwamen terug om te boeken. Er stonden rijen met mensen in en voor het reisbureau om te boeken. Dat is allemaal verleden tijd.”

Succesvol
“In 2005 zijn we volledig zelfstandig geworden. Als je franchiser bent, wordt alles voor je geregeld. Als je zelfstandig wordt, moet je alles zelf bedenken. Dat is wel wat je als ondernemer succesvol maakt”, aldus Michelle. “We kozen ervoor om service te verlenen en te ontzorgen. De gemiddelde consument is twee tot acht uur bezig op internet om de meest eenvoudige vakantie online te boeken. De financiële crisis volgde waardoor consumenten voorzichtiger werden. Maar na de crisis trok de vraag weer aan. Mensen wilden ontzorgt worden. ZRA’s waren in opkomst en daar wilden wij op inspelen. Zo bleven we van betekenis voor onze leveranciers.”
Het drankje helpt
Terwijl Michelle een foto laat zien: “Als ik dit zo bekijk, dan schaam ik me bijna. Dit was in 2013-2014 een modern reisbureau. Toch wilden we anders zijn. Dat was het moment dat we zeiden: het reisbureau heeft een duur en ouderwets imago, maar we voelden ons modern en met de tijd meegegaan. Reisburo de Wit wordt Travelcenter de Wit. We zijn doordeweeks iedere avond open tot 20.00 uur. Daarnaast hebben we veel meer privacy gecreëerd tussen de balies. We organiseren bijna iedere maand een inspiratieavond, het drankje na helpt, dán vindt de sales plaats. We waren ook een van de eersten met online voorstellen voor maatwerkreizen en werden ook ‘Reisbureau van het Jaar’. Maar toen kwam corona. Geen leuke tijd. We probeerden er wel iets leuks van te maken. Door corona moesten we snel inspelen op veranderingen. Het was ons geluk dat we al heel veel persoonlijk contact hadden. Daardoor hadden we heel snel ons werk gedaan. Online partijen waren wel veel tijd kwijt en wij zijn telefonische hulp gaan bieden voor Prijsvrij Vakantie. Ook onze ZRA’s konden daarbij helpen.”
Trots
“Ik ben er heel erg trots op wat we hebben bereikt. We zijn gegroeid van twee naar zes reisbureaus, 40 ZRA’s en de omzet is gegroeid van € 4,5 miljoen naar € 50 miljoen, hebben een mooie notering in de Top 50 en zijn gegroeid naar 40 personeelsleden. Uit je comfortzone treden, uitdagingen niet uit de weg gaan, dat is wat wij doen”, aldus Michelle. “Alles wat ik jullie heb verteld is inspelen op mogelijkheden, heel erg op gevoel. Natuurlijk doe je onderzoek, we hebben alles heel rustig opgebouwd. Of je het doet als ondernemer of in functie. Als het niet wordt gewaardeerd, heb je drive en motivatie nodig, blijf jezelf ontwikkelen en blijf actief betrokken bij bedrijfsprocessen. Tijdens bosbranden zit ik bijvoorbeeld zelf aan de telefoon. Ook ik stond vroeger stickers op de gids te plakken.”
De eerste medewerker
Julia de Graaf-Heugl vertelde de jonge reisprofessionals over de mogelijkheden en hoe European Sleeper de afgelopen tijd is gegroeid. Julia is er werkzaam als Sales & Parnerships Manager. “Ik ben de eerste medewerker. De eerste twee jaar hebben we gewerkt aan de voorbereiding, zonder trein. Inmiddels rijden we één jaar.”
Alternatief
European Sleeper, opgericht door Elmer van Buuren en Chris Engelsman, is een nachttreinmaatschappij uit Nederland en een van de weinige particuliere grensoverschrijdende treinpartijen in Europa. “Ons eerste plan was vanuit Amsterdam via Berlijn naar Praag te gaan rijden. We hadden een bliksemstart. In 2021 werd € 500.000 geworven bij een financiering, in 2022 voor een investering in rollend materieel € 2 miljoen, in 2023 voor de lijn naar Praag € 2 miljoen en in 2024 werkkapitaal (€ 1 miljoen) voor de huidige lijnen.

Schoolreisgevoel
Julia benadrukt dat de trein het perfecte alternatief is voor vliegtuigen en geschikt is voor afstanden tussen de 750 en 1500 kilometer. “Je maakt vrienden, het geeft een schoolreisgevoel. Je kan je fiets meenemen. Daarnaast zijn onze treinen comfortabel, het is romantisch, efficiënt, betaalbaar en je legt grote afstanden af terwijl je slaapt. En niet te vergeten, dieren mogen ook mee de trein in en je stapt uit in het centrum van de stad.”
Behoefte aan terugkeer
‘Opeens’ was er de terugkeer van de nachttrein. Die kwam er natuurlijk niet zomaar. Het was ook inspelen op onder andere het behalen van de doelen inzake duurzame ontwikkelingen. “De uitstoot van koolstofdioxide moet terug voor het behalen van deze doelen. De transportsector is een van de grootste vervuilers en met de trein spelen we in op het verbreden van de transportmogelijkheden voor reizigers. Enig nadeel is dat de aanleg van een goed netwerk/spoor een grote investering en tijd vergt.”
Ambitieus
Bij European Sleeper wordt met veel ambitie gewerkt aan het uitbreiden van een Europees nachttreinnetwerk. Enkele specifieke onderdelen die Julia benoemde: de uitbreiding naar Praag in 2024, de lancering van de wintertrein in 2025, de Frankrijk- en Barcelona-route en de modernisering van het wagenpark. “We verwachten vijf tot acht routes vanuit Nederland en België te exploiteren en willen het bedrijf verder uitbreiden.” Waar er ambitieus wordt gewerkt aan de uitbreiding van het netwerk, worden de tickets op allerlei manieren aan de man gebracht: via de website van European Sleeper, de nationale spoorwegmaatschappijen, Google, touroperators, reisagenten en affiliate partners.
Groot hotel
Tijdens diverse stellingen en vragen werd er gediscussieerd over ‘de trein’. Bijvoorbeeld: ’Wat is het eerste dat bij je opkomt bij nachttrein?’, ‘de trein is een aantrekkelijk vervoermiddel voor mijn reizigers’ en ‘mijn reizigers vinden duurzaamheid belangrijk’, maar ook ‘bij het inkopen van reizen/maken van pakketten letten we op duurzaamheid’ en ‘duurzame reizen zijn te duur’. Een van de aanwezigen liet weten: “We willen wel meer met treinen gaan doen, maar het is nogal lastig met een groep en de (on)zekerheid die er soms is als het om treinen gaat.” Ook de vraag: ‘Hoeveel bedden hebben jullie aan boord van een trein?’, kwam aan de orde. Julia: “Treinen zijn gemiddeld 450 meter lang met 750 bedden per nacht. Eigenlijk is de nachttrein een groot hotel. We passen de lengte van de trein aan het aantal passagiers aan dat we hebben.” Ze laat weten dat er veel wordt verwacht van nachttreinen naar de wintersportbestemmingen. “We hebben het ook gevraagd aan partners en 70% gaat voor winterse citybreaks.”
Kwaliteit van leven
Ondrej Mitas deed onlangs nog een langetermijnonderzoek naar hoe toerisme bijdraagt aan de kwaliteit van leven van mensen, en een jaar geleden begon hij het YouTube-kanaal en de podcast, ‘The Science of Traveling Well’, waarin hij wetenschappelijke bevindingen bespreekt over hoe vakanties het leven van mensen verbetert.

Niet te plannen
“Een voormalige student van mij, Olivia, zei ooit dat de beste ervaringen niet te plannen zijn. Zij deed een studie over hoe Duitse vakantiegangers hun vakanties in 2018 boekten en ervoeren. Olivia studeerde af aan de Breda University in toerisme management en is nu datawetenschapper in Duitsland. Ze wilde interessante vragen stellen aan mensen in haar sociale omgeving die op vakantie gingen, over zowel goede als slechte vakanties. In die tijd las ik psychologische onderzoeken, met name het boek ‘The Paradox of Choice’ van Barry Schwartz. Hij onderzocht hoe de manier waarop mensen beslissingen nemen en hoe dat uiteindelijk hun leven beïnvloedt. Schwartz ontdekte een persoonlijkheidstrekken die mensen hebben, namelijk maximaliseerders aan de ene kant en genoegennemer aan de andere kant.”
(On)tevreden
“Maximaliseerders proberen de beste deal te krijgen, onderhandelen over de beste prijs en overwegen elk alternatief. Ze zullen alleen met de meest aantrekkelijke persoon trouwen die met hen wil praten en nemen alleen genoegen met het beste”, aldus Ondrej. “Genoegennemers daarentegen willen zo min mogelijk energie verspillen aan beslissingen. Ze hebben minimale criteria en kiezen de eerste optie die daaraan voldoet. Schwartz ontwikkelde vragenlijsten om te meten waar mensen op dit spectrum zitten en ontdekte dat maximaliseerders minder tevreden zijn met hun keuzes, hoewel ze objectief gezien betere keuzes maken. Dit vertaalt zich ook naar andere aspecten van hun leven: maximaliseerders zijn minder tevreden met hun leven, terwijl genoegennemers gelukkiger zijn.”
Extra plannen
“Ik was benieuwd of dit ook geldt voor vakanties, omdat vakanties duur, complex en kortstondig zijn. Olivia nam deze vraag op en onderzocht of extra planning de moeite waard is. We keken naar de maximale vragenlijst, hoe lang mensen van tevoren beginnen met het plannen van hun vakantie, hun tevredenheid en welzijn. Welzijn wordt meestal gemeten in drie delen: tevredenheid met het leven, positieve emoties in het dagelijks leven en negatieve emoties. We verzamelden 368 vragenlijsten van werkende Duitsers en Olivia startte dit via haar sociale media-contacten. De steekproef bestond voornamelijk uit jonge mensen, iets meer vrouwen, en 40% had een bachelorsdiploma. We onderzochten de mate van maximalisatie, de planningsduur, vakantietevredenheid en welzijn. Daarnaast voerde ze interviews uit met twaalf mensen om dieper in te gaan op hoe ze hun vakanties boekten en ervoeren”, aldus Ondrej.
Resultaten
“Uit de resultaten bleek dat maximaliseerders inderdaad hun vakanties verder van tevoren plannen en er meer tijd aan besteden. Ze zijn ook minder tevreden met hun vakanties en hun leven. Er was een indirect effect van maximalisatie via hoe ver van tevoren ze begonnen met plannen, via vakantietevredenheid naar levensvoldoening”, zo laat Ondrej weten. “De interviews toonden aan dat mensen die te veel plannen, vaak gefrustreerd raken en minder genieten van hun vakantie. Het verminderen van de planningslast kan dus bijdragen aan een betere vakantie-ervaring en meer tevredenheid in het leven. Olivia’s onderzoek bevestigde dat maximaliseerders hun dag-tot-dag geluk negatief beïnvloeden door te veel tijd te besteden aan het boeken van vakanties. Ze horen vaak over interessante plekken van anderen, terwijl ze al andere plannen hebben gemaakt. Dit leidt tot stress en gemiste kansen. Voor negatieve emoties zagen we hetzelfde patroon: te veel planning leidt tot meer negatieve emoties.”
Anti-maximalisatie reisindustrie
“Het doel is nu om een ‘anti-maximalisatie reisindustrie’ te ontwerpen, waarbij we mensen helpen snel en gemakkelijk beslissingen te nemen en vervolgens te genieten van hun vakantie op een meer open manier. Dit willen we testen in Nederland door een steekproef om te zien of dezelfde patronen optreden. Uiteindelijk willen we samen met enkele van jullie nadenken over hoe we deze bevindingen kunnen implementeren en mensen kunnen helpen betere vakantie-ervaringen te hebben zonder hun geluk te ondermijnen.” In Zandvoort werd dat proces alvast in het klein gestart met groepjes die bij elkaar werden gezet om na te denken over hoe het boekingsproces kan worden verbeterd. “Het doel is om gekke, nieuwe ideeën te bedenken die de tijd en de middelen die mensen besteden aan beslissingen verkorten zonder de kwaliteit van hun beslissingen te verminderen. Dit is niet bedoeld om onmiddellijk een bedrijf te starten, maar om de discussie te openen”, aldus Ondrej. De ideeën kwamen er, en er werd gediscussieerd en genetwerkt. De jonge generatie is serieus bezig met de toekomst.
TRAVELNEXT Podcast
In de nieuwste aflevering van de TRAVELNEXT podcast, spreken we tijdens de Young ANVR-meeting met Sara Monnik van Sawadee Reizen en Nynke Hoogma van Better Places over de rol van jonge professionals in de reisbranche.