De Reiswerk Travel Challenge komt er weer aan. Van 28 mei tot en met 1 juni reizen 64 studenten en experts van gerenommeerde reisbedrijven naar het prachtige plaatsje Monchique, in Portugal. 

De 32 toerisme-studenten en de 32 studenten van andere opleidingen, zoals Marketing, IT, Data, Sales, Business Administration en dergelijke, werken samen in kleine teams aan een case. Deze case staat in het teken van duurzaamheid en is samenwerking met het verkeersbureau tot stand gekomen.  De premium partners van deze reis zijn onder meer Corendon, NTG, D-reizen en TUI. TRAVELNEXT gaat in gesprek met deze reisorganisaties over welke rol zij gaan vervullen, wat de verwachtingen zijn en waar dit jaar de focus ligt. 

“We verwachten een actief programma

Corendon verwacht veel van deze editie. “Een van onze huidige medewerkers was vorig jaar deelnemer/student van Travel Challenge, op basis van zijn verhalen zijn de verwachtingen hoog. Vandaar ook ons besluit om dit jaar mee te gaan als premium partner. We verwachten een actief programma vol met inspirerende bedrijven, activiteiten en studenten”, zegt Kimberly Punselie (HR-adviseur bij Corendon). “We vinden het belangrijk om te investeren in jong talent en zijn dan ook graag aanwezig bij evenementen, zoals Travel Challenge. Wij hopen de studenten als premium partner een goed beeld te geven hoe leuk en dynamisch de reisbranche is. En natuurlijk ook hoe leuk het is om bij Corendon te werken.”

Actuele thema’s

De reisorganisatie is blij dat het thema duurzaamheid centraal staat tijdens Travel Challenge. “Als luchtvaartmaatschappij en een van de grootste touroperators dragen we een grote verantwoordelijkheid voor een duurzamere vorm van vakantie vieren. 100% duurzame vliegvakanties bestaan helaas niet, maar we doen wat we kunnen. Duurzaamheid is een breed begrip maar hopelijk geven de vier p’s: people, planet, profit en pleasure de studenten handvatten. Daarnaast gaat de case over een actueel onderwerp, niet alleen in Monchique maar wereldwijd, ook op meerdere bestemmingen waar wij onze vakanties aanbieden. We vinden het belangrijk dat we op de bestemmingen niet alleen iets komen halen maar ook iets brengen. Zo doneren wij bijvoorbeeld één Antilliaanse gulden per passagier vanuit Corendon naar Curaçao aan Hòfi Mango, een voormalige plantage en inmiddels beschermd natuurgebied op het eiland. Hopelijk dragen de plannen van de studenten daadwerkelijk bij aan de duurzaamheid van de omgeving, de lokale bevolking en brengt het ons ook nog op ideeën.”

Enthousiasmeren

“Tijdens Travel Challenge bundelen wij onze krachten om de studenten op een interactieve manier te enthousiasmeren over hetgeen wat de reisbranche te bieden heeft. Daarnaast is dit de perfecte gelegenheid om Corendon als bedrijf te laten zien. We zijn altijd op zoek naar nieuwe talenten en ideeën, ook als je geen toeristische opleiding hebt gevolgd kun je bij Corendon terecht. Bijvoorbeeld op ondersteunende afdelingen zoals IT, Marketing en Customer Service.”

“Dit zijn de collega’s van de toekomst

Studenten enthousiasmeren is ook iets wat Net Travel Group (NTG) wil bereiken. “Ook dit jaar gaan we studenten en scholen tijdens de Travel Challenge dagen enthousiasmeren voor de reiswereld, waarbij verbinding en samenwerken centraal staan. Niets is namelijk belangrijker in onze branche. En daarnaast kennis delen, zowel vanuit ons naar de student, maar zeker ook andersom, want zij zijn de collega’s van de toekomst. Zo kunnen we al lerend van elkaar verandering en innovatie hoog op de agenda houden’, laat Annemieke Seegers (Sales- & Accountmanager bij NTG) weten aan TRAVELNEXT. ‘Deze dagen staan we dichter bij elkaar. Met een superleuk programma al lerend kennismaken met alles wat er in onze branche aan bod komt. Het zijn niet allemaal gemakkelijke opdrachten, maar absoluut opdrachten waarbij creativiteit, enthousiasme en doorzettingsvermogen nodig zijn. Tijdens deze dagen leren studenten de branche en ook de verschillende organisaties kennen en wij onze toekomstige (potentiële) werknemers. Vanuit voorgaand jaar weten wij als geen ander hoe belangrijk deze dagen dus zijn.”

Stimuleren

“Duurzaamheid is al jaren een hot item op ieders agenda. Wat betreft onze branche niet alleen op het gebied van de luchtvaart, maar het raakt ook bijvoorbeeld het reizen met auto’s, de manier van vakantie houden en de invulling daarvan. Duurzaamheid is een on-going proces. Niet altijd een even leuk onderwerp, we zijn namelijk snel geneigd in beperkingen te denken dan in (betaalbare) alternatieven, en dus zeker met de deelnemende studenten een heel interessant onderwerp. Tijdens dit soort dagen proberen wij studenten te stimuleren na te denken over welke veranderingen we kunnen toepassen om duurzame oplossingen te bedenken. Tijdens de laatste Travel Challenge op Fuerteventura, was dit ook een item en werd gauw duidelijk dat er genoeg oplossingen zijn om deze twee componenten creatief in te vullen. Opdrachten tijdens Travel Challenge zijn hier dan ook leidend en een heel belangrijk onderdeel.”

Anders denken en anders doen

“Deze dagen biedt uiteraard legio mogelijkheden om naast kennis te maken, ook kennis te delen en om studenten te enthousiasmeren voor alle aandachtsgebieden binnen onze organisatie, op gebied van product, ICT, sales en marketing, finance, support, luchtvaart et cetera. En omdat het reisgezelschap zo divers is, studenten afkomstig zijn van verschillende scholen en vakgebieden, maakt dat wij de studenten echt in alle mogelijkheden binnen de NTG organisatie kunnen meenemen. Deze editie van Travel Challenge staan wij niet alleen weer als een van de premium partners op de voorgrond, maar gaan we ook weer al coachend mee in de groepen tijdens de diverse opdrachten. ‘Anders denken en anders doen’ is het ons thema voor dit jaar en dat willen we dan ook graag deze dagen alle studenten meegeven hoe NTG dat aanpakt. Voor ons niet heel onbekend, want wij doen in feite nooit anders. Innovatie is en blijft een belangrijk onderdeel van ons bestaan in de reiswereld. Hoe mooi is dat om die kennis en energie mee te nemen en met de deelnemers te kunnen delen. Wij hebben er weer heel veel zin in.”

“Een uitgelezen kans

Voor D-reizen biedt Travel Challenge een uitgelezen kans om kennis te maken met aanstormend talent. “Wij verwachten dat vanuit verschillende invalshoeken creativiteit en innovatie samenkomen om oplossingen te vinden voor de uitdagingen waarmee de reissector wordt geconfronteerd, in dit geval specifiek in Monchique. Wij kijken ernaar uit om ons ondernemende karakter te tonen en nieuwe talenten aan te trekken die Durven en Doen, met de hoofdletter D van D-reizen”, aldus Rebecca den Ridder (Corporate Recruiter bij D-reizen). 

No guts, no glory

“Tijdens Travel Challenge ligt onze focus op het stimuleren van lef, creativiteit en wendbaarheid. Daarnaast willen we studenten aanmoedigen om out of the box te denken en oplossingen te vinden, die niet alleen winstgevend of commercieel interessant zijn, maar ook een positieve impact hebben op het milieu en de omgeving. Studenten kunnen verwachten door D-reizen uitgedaagd te worden in een open en stimulerende omgeving waarin ze kunnen groeien en hun ondernemende vaardigheden kunnen ontwikkelen. Onder het mom van ‘No Guts, No Glory’ moedigen wij onze collega’s, maar ook deze nieuwe talenten, aan om buiten de gebaande paden te treden.”

Future proof

“Als marktleider omarmt TUI initiatieven als Travel Challenge. Het is de perfecte gelegenheid om nieuw talent te ontmoeten en met hen aan de slag te gaan”, laat Anke van Nieuwenhuizen (External Communications Manager bij TUI) weten. “Met veel plezier dragen we tijdens deze dagen dan ook onze kennis over. De ervaring leert dat we er ook veel kennis voor terugkrijgen. Kennis waarmee we een volgende stap kunnen zetten in het future proof maken van de sector. Bij TUI staat de samenwerking met verschillende opleidingen, zowel met MBO, HBO als WO, sinds vele jaren hoog op de agenda. Investeren in opleidingen en in jonge talenten is investeren in de toekomst van TUI. Tijdens Travel Challenge maken de talenten kennis met TUI en de mogelijkheden die wij als internationaal learning-bedrijf te bieden hebben. Dat is voor ons echt een meerwaarde waar we graag in investeren.”

Ambitieuze doelstellingen

Zoals gezegd focust de challenge zich dit jaar op duurzaamheid. Dit onderwerp is ook binnen de TUI Group een belangrijk speerpunt. “In de vorig jaar gelanceerde Sustainability Agenda zijn de ambitieuze doelstellingen bepaald. Doelstellingen waar iedere source market hard mee aan de slag is gegaan, ook wij in Nederland. Dat de challenge in het teken staat van duurzaamheid sluit hier goed op aan en juichen wij van harte toe. Er komen ongetwijfeld veel goede ideeën uit de business case waarmee de studenten aan de slag gaan. Ideeën die we ook echt in de praktijk kunnen gaan brengen en waarmee we de reisindustrie weer een stukje duurzamer kunnen maken. Wij hebben TUI collega’s die meereizen naar Portugal; voor coaching en begeleiding. Maar ook om de studenten mee te nemen in de wereld van innovaties en specifiek Artificial Intelligence, want daar wordt bij TUI al veel mee gedaan.”