Er zijn maar weinig facetten van het leven en de wereld die niet geraakt worden door de coronapandemie, en ook onze manier van reizen is hierdoor blijvend beïnvloed. Binnen de reisindustrie zal er sneller dan ooit worden geïnnoveerd, als reactie op duidelijke veranderingen in reisverwachtingen en -gedrag. Reizigers zullen op zoek gaan naar meer veiligheid op reis, duurzamere reisaanbiedingen en sterkere voorkeuren ontwikkelen voor waar ze naartoe reizen en met wie. De nieuwe waardering voor plekken dicht bij huis zal blijven bestaan, naast de liefde voor exotische oorden. Daarnaast zullen reizigers nieuwe manieren vinden om de grenzen tussen werk en reizen te doen vervagen. Mensen gaan een diepere waarde zoeken in de reizen die ze boeken.

Booking.com heeft onderzoek onder meer dan 20.000 reizigers uit 28 landen uitgevoerd en samengevoegd met inzichten uit eigen zoek- en aanbevelingsgegevens en meer dan 20 jaar reisexpertise om negen voorspellingen voor de toekomst van reizen te onthullen – voor het komende jaar en de tijd erna. Twee op de vijf (39%) Nederlandse reizigers zeggen niet met een goed gevoel te reizen tot er een vaccin of behandeling tegen het coronavirus beschikbaar is. Daarom kan het nog lang duren voor we de wereld weer zo vrij kunnen ervaren als voorheen. Wel zal de reisbranche zich snel blijven aanpassen om onze reishonger te stillen zodra het weer veilig is om erop uit te trekken.

toekomst reizen

Reizen een must
Al is er keer op keer sprake van nieuwe reisbeperkingen en voortdurende onzekerheid, ons verlangen om te reizen is alles behalve verdwenen. Tijdens recente lockdowns gaf bijna de helft (46%) van de Nederlandse reizigers aan graag weer te willen reizen, terwijl ongeveer hetzelfde aantal (45%) aangaf dat ze reizen nu meer waarderen en het in de toekomst niet meer als vanzelfsprekend zullen beschouwen. Nederlandse reizigers zeggen ook dat zij van plan zijn om hetzelfde aantal reizen te maken, zowel nationaal als internationaal, in de twaalf maanden na de opheffing van de reisbeperkingen in hun land, als in het jaar vóór de pandemie (maart 2019 – maart 2020). De tijd die we thuis doorbrachten, heeft ons meer dan ooit naar activiteiten buitenshuis doen verlangen. 26% van de Nederlandse ondervraagden zegt dat ze nu juist nóg meer van de wereld willen zien. 22% zegt dat ze in de toekomst meer willen reizen om de verloren tijd in 2020 in te halen (41% voor Generatie Z en 27% voor Millennials). Bovendien is 17% van plan om op reis te gaan om een door het coronavirus gemist feest (zoals een belangrijke verjaardag of bruiloft) alsnog te vieren, terwijl een derde (33%) van plan is om een geannuleerde reis opnieuw te boeken. Op basis daarvan verwachten we dat reisaanbieders in 2021 creatief worden met nieuwe bestemmingen, speciaal voor Nederlandse reizigers die in 2020 het reizen hebben gemist en daarom een extra bijzondere en zinvolle reis willen maken.

Dicht bij huis
Tijdens de coronacrisis is lokaal reizen een belangrijke trend geworden, omdat het gemakkelijker, veiliger en gelukkig ook vaak duurzamer is. Als we naar de toekomst kijken, zien we dat de trend om dichter bij huis te blijven en de eigen omgeving te ontdekken, in plaats van als toerist rond te reizen, zeker even blijft. Ruim een derde (35%) van de Nederlandse reizigers is ook op middellange termijn (7-12 maanden) nog van plan binnen eigen land te reizen, en 31% wil dat ook op langere termijn (meer dan een jaar) doen. Wat lokaal reizen betreft, is 40% van plan om een nieuwe bestemming te ontdekken binnen hun thuisregio/-land en 44% neemt de tijd om van de natuur in eigen land te genieten. Meer dan een derde (34%) is van plan om ergens heen te reizen waar ze al eerder zijn geweest (lokaal of verder weg) vanwege de vertrouwdheid. De liefde voor reizen naar bestemmingen verder weg is echter niet verdwenen, integendeel. Waardering voor de eigen vertrouwde omgeving zal een plekje krijgen naast de blijvende liefde voor en het verlangen naar langeafstandsreizen, want bijna een vijfde (18%) van de Nederlanders is van plan om tegen eind 2021 naar een heel verre bestemming te reizen, tegen slechts 7% eind 2020.
Virtueel
Het komende jaar gaan we flink meer reisgerelateerde content consumeren en worden we nóg creatiever in het met elkaar delen van onze reisplannen en reisdromen. Mensen gingen op zoek naar comfort en afleiding tijdens de soms wekenlange lockdowns, en de overweldigende meerderheid (89%) van de Nederlandse reizigers besteedde tijd aan het opdoen van inspiratie voor een toekomstige vakantie. Een vierde (25%) van de Nederlanders keek iedere week wel naar potentiële reisbestemmingen. De reisbeperkingen gelden nog steeds. Daarom zullen bestemmingen en accommodaties met nog meer inventieve manieren komen om te profiteren van de toegenomen wens van Nederlandse reizigers om te ontsnappen aan de realiteit. Accommodaties versterken bijvoorbeeld hun aanwezigheid op social media met content die vóór maart 2020 gecreëerd is door influencers, terwijl lokale toeristenbureaus inspirerende Computer Generated Imagery (CGI)-content bieden om de mooiste plekken te visualiseren. Toch is social media niet de enige bron van inspiratie voor Nederlandse reizigers wanneer ze dagdromen over hun volgende reis. 29% van de Nederlanders kiest voor een goed, ouderwets gesprek met vrienden en familie om hun reiscreativiteit aan te wakkeren. Daarnaast wordt bijna een derde (31%) van de Nederlandse reizigers nostalgisch bij het bekijken van oude foto’s van eerdere vakanties. Dit helpt ze om te beslissen waar de toekomstige reis naartoe gaat. We denken dat analoge inspiratie ook een herkenbare heropleving zal hebben op onze social media feeds. Het uitwisselen van reisverhalen zal leiden tot nieuwe trends op social media, al gaan we wel voorzichtiger om met waar, hoe en welke reiservaringen we delen in onze beperkte, veranderlijke omgeving. Denk daarbij bijvoorbeeld aan mooie nieuwe interpretaties van oude vakantiefoto’s, en simpele, innovatieve manieren voor reizigers om tips te delen over hun reis met interactieve, uitwisselbare routes voor vrienden en familie
Veiligheid
Meer dan drie op de vijf Nederlandse reizigers (62%) zullen voor toekomstige reizen meer voorzorgsmaatregelen nemen ten gevolge van het coronavirus en verwachten ondersteuning van de reisindustrie. Overheden, reisorganisaties en -aanbieders moeten op coherente wijze werken aan consistente veiligheidsnormen voor Nederlandse reizigers. Daarnaast moeten sommige bestemmingen en bedrijven, vanwege de hogere verwachtingen, harder aan de slag om het vertrouwen van Nederlandse reizigers te herwinnen. 32% van de Nederlandse reizigers zal bepaalde bestemmingen vermijden, en 65% verwacht dat toeristische attracties aanpassingen treffen om social distancing mogelijk te maken. Tegelijkertijd boekt 52% alleen een bepaalde accommodatie als het gezondheids- en hygiënebeleid duidelijk is, en geeft twee derde (66%) de voorkeur aan accommodaties die antibacteriële en ontsmettende producten gebruiken. Op de korte termijn zal er ook een verandering komen in de vervoersvoorkeur en -voorzieningen, waarbij bijna de helft (41%) ervoor kiest het openbaar vervoer te vermijden uit angst voor besmetting met het coronavirus. Dit zal op de langere termijn leiden tot een verschuiving in hoe mensen naar en op hun vakantiebestemming reizen. Meer mensen zullen kiezen voor een huurauto of eigen auto. Het ‘nieuwe normaal’ houdt verder in dat Nederlandse reizigers voorrang geven aan verhoogde gezondheids- en veiligheidsmaatregelen en zich hieraan houden , waarbij veel maatregelen automatisch – en sneller dan we denken – onderdeel worden van ons gedrag. We zijn bijvoorbeeld al snel gewend geraakt aan het reizen zonder vloeistoffen in onze bagage en het uittrekken van schoenen bij de douane op de luchthaven. Op dezelfde manier accepteert de helft van de Nederlanders (50%) dat bij sommige reisbestemmingen plaatselijke gezondheidscontroles mogelijk zijn en accepteert 33% dat het dragen van een mondkapje in openbare ruimtes verplicht is. Quarantainemaatregelen zullen minder populair blijven; slechts een op de tien Nederlandse reizigers (12%) zal de maatregelen accepteren om naar een bepaalde bestemming te reizen.
Duurzaam
Meer dan een kwart (27%) van de Nederlandse reizigers wil in de toekomst duurzamer reizen. We verwachten in 2021 en daarna een milieubewustere mentaliteit, omdat het coronavirus het algemene bewustzijn van de impact op het milieu en de lokale gemeenschappen heeft versterkt. Bijna de helft (49%) verwacht dat de reisindustrie duurzamere reismogelijkheden zal bieden. Nederlandse reizigers zullen alternatieve bestemmingen bezoeken om reizen in het hoogseizoen (42%) en overtoerisme (45%) te voorkomen. Dit betekent ook dat 59% uit de buurt zal blijven van drukke toeristische attracties, wat erop wijst dat bestemmingen nieuwe, slimme maatregelen moeten nemen om Nederlandse reizigers die hun land bezoeken, tevreden te stellen. Bovendien heeft de impact van het coronavirus bijna de helft (43%) van de Nederlandse reizigers geïnspireerd om minder afval te produceren en/of plastic afval te recyclen wanneer ze weer kunnen reizen. Daaruit blijkt dat mensen zich niet alleen inzetten om zichzelf te beschermen, maar ook de plaatsen die ze bezoeken.Klaar met kantooruren 
Thuiswerken of werken vanaf een andere locatie is de norm geworden tijdens de pandemie, met als domino-effect dat mensen in de toekomst langere reizen willen maken die werk en plezier effectiever combineren dan ooit. Veel mensen zijn niet langer vijf dagen per week aan een kantoor gebonden, en zijn daarom op zoek naar een alternatief voor thuiswerken. We zien een forse toename van de ‘werkvakantie’, waarbij Nederlandse reizigers hun vakantie met een week of twee verlengen om op afstand te werken – of omgekeerd een vakantie vastplakken aan een periode van werken op afstand. Het ziet ernaar uit dat de laptop meer dan ooit een van de belangrijkste items in de bagage zal zijn. Daarmee is het bij de keuze van de reisbestemming ook van groot belang dat er een aantrekkelijke werkplek is. Bijna een vijfde (18%) van de Nederlandse reizigers heeft al overwogen om vanuit een andere bestemming te werken, terwijl ongeveer hetzelfde aantal (22%) bereid zou zijn in quarantaine te gaan als ze op afstand konden werken. Reisplatforms en accommodaties zullen prioriteit geven aan het tonen van kantoorfaciliteiten en de WiFi-snelheid in een poging om deze nieuwe golf van digitale nomaden aan te trekken. Op dezelfde manier zal er in de wereld van zakenreizen een toenemende behoefte aan privacy, hygiëne en langere verblijven zijn, waarbij alternatieve accommodaties er goed aan doen hun ‘werk-vriendelijke’-aanbod flink te verbeteren. Het bedrijfsleven zal in de toekomst ongetwijfeld opnieuw kijken naar hun houding ten opzichte van zakenreizen, maar werknemers zullen zoveel mogelijk uit de reizen blijven halen die ze wel kunnen maken. Vier op de tien Nederlandse reizigers (40%) zeggen dat ze de gelegenheid zullen aangrijpen om zakenreizen te verlengen, om ook te kunnen genieten van vrije tijd op de plek van bestemming.
Simpel
In 2021 en daarna leren we te leven met de gevolgen van de pandemie. Nederlandse reizigers willen graag de wereld op een nieuwe, eenvoudigere manier ervaren. De lange tijd die we thuis hebben doorgebracht met onze naasten, heeft geleid tot aangepaste reisprioriteiten en een verlangen om meer van de natuur te genieten. Sinds het begin van de pandemie zien we op Booking.com steeds meer aanbevelingen voor simpele, aangename activiteiten en zaken zoals wandelen (94%), schone lucht (50%), natuur (44%) en ontspanning (33%). Uit onderzoek blijkt dat zes van de tien Nederlanders (62%) meer eenvoudige ervaringen zijn gaan waarderen, zoals tijd doorbrengen in de buitenlucht of met het gezin tijdens hun vakantie. Bijna de helft (44%) verlangt naar het platteland en wil graag buiten de gebaande paden gaan, om op die manier heerlijk buiten te kunnen vertoeven. Gezien de hernieuwde nadruk op privacy, voldoende ruimte en persoonlijke controle over hygiëne en ontsmetting, is het niet verwonderlijk dat Nederlandse reizigers op zoek gaan naar accommodaties ‘dichter bij huis’: 45% geeft de voorkeur aan een vakantiehuis of appartement in plaats van een hotel. Dat was heel anders in 2019, toen 58% van de Nederlanders liever in een hotel verbleef. Bijna de helft (47%) kiest ervoor om meer binnenshuis te eten in plaats van in restaurants, dus een goed uitgeruste keuken zal essentieel zijn voor alle toekomstige vakantieverhuur. Ontspannende reizen zullen ook hoog op de reisagenda staan in het ‘nieuwe normaal’, waarbij meer dan de helft (52%) aangeeft dat dit hun favoriete type reis is, gevolgd door stedentrips (43%) en strandvakanties (41%).Technologie
Technologische innovatie zal een cruciale rol spelen in het herstel van het vertrouwen van Nederlandse reizigers, en we zullen zien dat de technologie snel meer gebruikt zal worden door bedrijven om zich aan te passen aan een nieuw type reiziger. Technologie zal ons helpen om de spontaniteit, het vertrouwen en het gemak van vroeger te herwinnen, en tegelijkertijd mensen te helpen veilig en verantwoord te reizen. Nu al is bijna de helft (47%) van de Nederlandse reizigers het erover eens dat technologie belangrijk zal zijn bij het controleren van gezondheidsrisico’s tijdens het reizen, en vindt hetzelfde aantal Nederlanders (47%) dat accommodaties de nieuwste technologieën moeten gebruiken om reizigers een veilig gevoel te geven. Twee vijfde (41%) wil technische mogelijkheden om op het laatste moment een tafel in een restaurant te kunnen reserveren en bijna de helft (49%) wil meer selfservice-terminals in plaats van een ticketbalie. Meer dan een derde (36%) is ook enthousiast over het potentieel van technologie om hun reiservaringen in de toekomst verder te personaliseren. Deze afhankelijkheid van technologie zal alleen maar blijven groeien, omdat technologie zijn waarde zal bewijzen en steeds meer verankerd raakt in onze reisbeleving. De innovaties die we in de toekomst te zien krijgen, zullen nog meer verandering brengen met verbeterde online ervaringen die het toekomstige reisgedrag beïnvloeden. 14% van de Nederlandse reizigers zou zich comfortabeler voelen om naar een onbekende bestemming te gaan als ze die van tevoren konden ontdekken met behulp van virtual reality (VR). Dat gezegd hebbende, blijft de echte ervaring toch onvervangbaar. Hetzelfde aantal (14%) verwacht deel te nemen aan meer virtuele/online activiteiten in toeristische attracties en tijdens lokale tours en workshops. Dus hoewel we impliciet op technologie vertrouwen om ons meer gemak, personalisering en gemoedsrust te brengen, is de belangrijkste rol ervan dat het een toevoeging biedt aan het zelf zien, voelen en proeven.