Marco van Leeuwen loopt al vele jaren mee op de Breda University of Applied Sciences als Lecturer Travel Industry / Team Manager. Maar hoe populair is de opleiding toerisme nog nu de reissector wereldwijd keiharde klappen krijgt? Hoe ging en gaat het met de stages? Hoe ging het lesgeven vanuit huis en hoe was de stemming in Breda onder personeel en studenten en welke trends ziet Van Leeuwen? Bekijk hieronder het gehele interview.
Wat vond je persoonlijk lastig aan de periode dat je van huis uit les moest geven?
“In het begin vond ik het vooral heel erg leuk met nieuwe tools. Je kwam erachter dat er zoveel meer kan dan dat we al deden. Je zag ook de dankbaarheid bij de studenten met wie je continu contact kon houden. Wat je wel merkt is natuurlijk de balans met zelf schoolgaande kinderen het thuis werken. De hectiek van naar beneden rennen, boterhammen smeren en weer online gaan en de hoeveelheid schermtijd. De schermtijd was enorm.”
Wat waren de kritiekpunten, bijvoorbeeld op het online lesgeven, van de studenten?
“Iedere schoolsituatie zal het herkennen dat sommige studenten het lastig vinden om de dag te starten. Als je om 9.00 uur een online meeting had met je team, dat ze bijna de neiging hadden pas om 8.55 uur uit bed te komen. We hebben direct een soort ‘rules of engagement’ opgesteld, dus ‘hoe vinden wij dat je attitude moet zijn als je online gaat’. Altijd de camera aan, verzorgd achter de camera. We zijn de assessments gaan ombouwen naar actieve en participatieve beoordelingen, dus hun houding werd meteen meegenomen. Dat heeft ze wel meteen op scherp gezet.”