EURAM biedt de reisindustrie technologische B2B-tools, zodat de reiziger de best mogelijke op maat uitgewerkte reiservaringen kan beleven. TravelNext vroeg Vincent Hekkert (Business Development Director bij EURAM) naar de toegevoegde waarde van de tools en de kijk op de branche.

Hoe is het afgelopen decennium geweest voor EURAM?
“We zijn begonnen als Belgisch bedrijf met de focus op Belgische reisbureaus en zijn uitgegroeid tot een bedrijf wat nu in vier landen actief is en dé oplossing voor maatwerkrondreizen heeft wat door honderden reisprofessionals wordt gebruikt. De afgelopen tien jaar waren als een ongelofelijke prachtige achtbaanrit.”
Wat zijn de grootste valkuilen die je hebt moeten overwinnen?
“Nog duidelijk voor de geest staat de implementatie van onze toenmalige nieuwe website. Ik ben toen echt met de neus op de feiten gedrukt dat veranderingen voor reispro’s niet altijd makkelijk zijn en soms best veel tijd kosten. We hebben daar veel van geleerd en met een nieuwe oplossing op komst lopen we die ‘lessons learned’-lijsten nu goed door. Af en toe moeten we nog misverstanden uit de weg ruimen die te maken hebben met ‘legal’ zaken. EURAM is verzekerd tegen financieel onvermogen richting de Nederlandse consument via het GFG in België. Met alle groepen in Nederland hebben wij een overeenkomst en een zeer prettige samenwerking.”
Hoe heb je de reiswereld zien verschuiven?
“Er is veel veranderd. Ik denk dat iedereen wel ziet dat de vraag naar unieke vakanties toeneemt en dat dit reizen zijn waar de consument de reisprofessional voor nodig heeft. Ook duidelijk is dat de consument in een rap tempo digitaliseert en dat, als je niet mee gaat, er een kloof ontstaat tussen wat de consument wil en wat jij aanbiedt. Digitale reisvoorstellen zijn hier een duidelijk voorbeeld van. Je komt vaak niet meer weg met een stapeltje zwart wit A4-tjes.”
Hoe belangrijk is co-creatie geworden in de afgelopen jaren?
“Dit is ongemerkt toch wel snel gegaan. Consumenten willen niet meer worden betutteld. Zij willen onderdeel zijn van de creatie van hun vakantie. Consumenten hebben steeds meer bronnen waar zij goede informatie kunnen inwinnen.”
Waar zit volgens jou echt de toegevoegde waarde van jullie digitale oplossingen?
“Om kort te zijn, die zit in snelheid, efficiency, kwaliteit, onafhankelijkheid en innovatie. In 25 minuten een complete rondreis op maat samenstellen, kiezen uit een gigantisch aanbod, een persoonlijk digitaal of papieren reisvoorstel kunnen leveren, na boeking een geweldig roadbook kunnen meegeven, je klanten onbezorgd op reis kunnen laten gaan met onze On Spot Support, et cetera. Er zijn bedrijven die onderdelen van het totale proces aanbieden, ik denk dat wij de enige zijn die het totale proces ondersteunen.”
Hoe zorg je ervoor dat je de markt een stap voor blijft?
“Ik denk eerlijk gezegd door juist niet naar de markt te kijken, maar daar buiten. Zo organiseerden we een aantal weken geleden een sessie waarbij studenten feedback konden geven op onze oplossing. Daarnaast kijken we goed naar ontwikkelingen buiten de markt. Zeg nou zelf, in welke branche geven ze nog pakken papier mee? Mijn zoon stelt als hobby luxe auto’s samen op websites van Duitse automerken, mijn vrouw en ik stellen onze nieuwe keuken online samen op de website van een keukenaanbieder, mijn vader chat met de bank over bankzaken, ga zo maar door.”
Wat kunnen andere partijen leren van EURAM?
“Lastige vraag. Cliché antwoord, dat moeten andere partijen eigenlijk zeggen. Waar je ons echter niet op kunt betrappen is dat wij ons in de media vergelijken met en afzetten tegen andere bedrijven. Helaas zie ik andere bedrijven dat vaak doen. Hebben zij geen USP’s? Regeert angst? Ga je mee in een prijzenoorlog? Bij EURAM proberen we steeds eerlijk te vertellen welk probleem wij denken te zien en welke oplossing we daar voor hebben.”
Hoe meet je je successen?
“Wij gebruiken diverse KPI’s. Natuurlijk de standaardzaken als omzet en marge maar ook de conversie van onze klanten, het aantal deelnemers op een webinar, de productmix, de bestemmingsmix… meten is weten!”
Ben je altijd op zoek naar nieuwe producten en/of bestemmingen?
“Ja. Als je zoals EURAM de ‘long tail’ aanbiedt dan mag je niet stil zitten en ben je steeds in contact met leveranciers over bijvoorbeeld productaanbod.”
Waar ligt de focus voor dit jaar? Of zelfs de komende jaren?
“Dit jaar willen we voorzichtig onze nieuwe website lanceren. Die lost een aantal huidige issues op (snelheid) en geeft meer features. Ook zijn we druk bezig met een ‘2.0-model’. Daarbij kunnen én willen wij onze technologie, netwerk en content openen naar andere partijen. Een zeer interessante ontwikkeling waarover al met diverse bedrijven is gesproken. En via dit artikel dus nu ook publiekelijk gemaakt.”