Op vrijdag 9 maart  2012 heeft een paneldiscussie bestaand uit Keith Jenkins (Travel Blogger), Katja Hentschel (Travel Blogger), Reine Gammoh (Visit Jordan) en Daniella Dear (Visit Florida) belicht welke invloed de nieuwe travel-bloggerscene heeft voor de reisindustrie.

Blogging rocks

Keith is jaren werkzaam geweest in de bankensector maar is dan gestopt en is begonnen met bloggen omdat hij daar plezier aan heeft. Hij heeft een businessplan voor zijn blogging activiteiten geschreven. Katja is voor travelettes al begonnen met de fashion blog glamcanyon. Zij heeft een passie voor fotografie en reizen en zij wil graag haar ervaringen en belevenissen delen. Zij zegt zelf: “Blogging rocks” en zij heeft naast glamcanyon nog de blog travelettes opgericht die zij samen met tien jonge reisenthousiaste vrouwen uit de hele wereld voert.

Motivatie

Alles begint met de passie voor het reizen. Elke blogger bedient een eigen niche markt. Het gaat erom echte ervaringen te delen. Maar wat is nu de motivatie? Lezers laten berichten achter, lezers bezoeken zelf de plekken waarover de bloggers schrijven en bloggers worden enthousiast over de hoeveelheden mensen die hun blog lezen. En hoe wordt omgegaan met de kritiek? Men moet eerlijk daarop ingaan, op reageren en ook daarvan leren.

Praktijkvoorbeelden
Visit Jordan heeft in 2011 bloggers uitgenodigd om over hun bestemming Jordanië blogposts te publiceren. Daarnaast was ook veel promotie gedaan via andere social media. Men heeft uiteindelijk met deze actie rond 2 miljoen mensen bereikt. Dit heeft ook geresulteerd in tonnen van persuitingen en ook een hoger ranking op de Conde Nast Traveler lijst. Gedurende de olie crisis heeft Visit Florida ook blogger uitgenodigd om het beeld over hun bestemming weer recht te trekken en aan te geven dat Flordia steeds nog mooie plekken te bieden heeft.

Bloggen = Real-time marketing

Bloggen kan worden gezien als real-time marketing. Authenciteit en persoonlijkheid spelen hierbij een grote rol. Daarom kan bloggen niet worden vergeleken met print media. Het publiek zal zich meer identificeren met een blogger omdat daar een echt gezicht en een persoon achter zit.

Visit Jordan zal ook in toekomst willen samenwerken met bloggers. Het is ook een mythe men denkt meer controle te hebben over journalisten. Dit kan alleen als men ook echt een hechte band heeft met de journalisten. Visit Jordan heeft een open relatie met de bloggers. Men gaat zich zelf aanvullen en belicht punten vanuit verschillende perspectieven. Social media zijn een versterkend instrument voor bloggers en het is voor hun een marketing instrument. Facebook heeft voor blogger een “espresso effect” (plaatsen van beperkt content met een immense effect) en is een add-on. Keith heeft bijvoorbeeld een beeld van een ice-floating excursie in Lapland geupload en heeft achteraf van een touroperator te horen gekregen dat gelijk vijf mensen zijn excursie weer hadden geboekt. Dus dit heeft directe conversie opgeleverd. Pinterest als tool wordt ook populair. Dit is een “online pinboard”, waar men leuke content delen kan.

Bloggen binnen de reisindustrie

Hoe zullen nu eigenlijk de travel experts omgaan met de blogger scene? Katja zegt dat tourism boards op zoek zullen gaan naar bloggers om hun bestemming te verkopen en Daniella is wel van mening dat het moeilijker is hotels te verkopen met behulp van bloggers. Hotels zouden eigenlijk meer hiervoor hun eigen expertise gebruiken. Maar vrijwel iedereen uit de panelgroep is daarmee eens dat het uitsteek een goede manier is bestemmingen met behulp van bloggers te promoten. Een plus is ook dat vergeleken met offline brochures de content van blogger altijd vers is. Bloggen heeft in verschillende landen een andere succes. In Duitsland is de blogger scene nog niet zo ontwikkeld, daarentegen is het wel het geval in Amerika en Engeland.

Bloggen staat in de kinderschoenen

Bloggen staat nog steeds in de kinderschoenen. Andere branches, zoals de fashion industrie zijn al daarmee bekend. Het is een free tool en het zal zich nog razend snel verder ontwikkelen in toekomst.