Michael Ros (links op de foto) en Casper Knieriem (rechts op de foto) wonnen afgelopen mei de World Tourism Forum Award, gingen in zee met miljardair Samih Sawiris en strijden tegen de gevestigde orde en dat allemaal met hun startup Bidroom. Een concept waarbij consumenten die reeds een hotelboeking hebben gemaakt bij een grote OTA, via het platform dezelfde kamer voor een lage prijs kunnen krijgenTravelNext is al eerder in gesprek geweest met deze mannen, maar hoe gaat het nu met ze?

Ros: ‘Het gaat goed, we hebben vorig jaar een nieuwe kantoor geopend in Krakau. We hebben daarbij gekeken naar een stad die zich ontwikkelt en waar een groeiende startup-cultuur te vinden is. Daarnaast is Krakau een universitaire stad en uiteraard speelt de prijs van de lonen ook een rol. We zijn ook goed bekend in de stad en weten precies waar we alles kunnen vinden.’ Knieriem: ‘Het belangrijkste is dat we goede mensen kunnen aantrekken die voor ons willen werken. Er hangt een internationale sfeer, met gemotiveerde mensen die allemaal goed Engels spreken.’

Zijn jullie de juiste richting ingegaan? 

Ros: ‘We hebben in mei de World Tourism Forum Award gewonnen. Er waren 180 startups geselecteerd, waarvan er zestien werden overgevlogen naar Lucerne. We hadden niet gedacht dat we erbij zouden zitten en al helemaal niet dat we de award ook daadwerkelijke zouden winnen. We moesten ons idee pitchen aan vakkundige jury. Het winnen van die award geeft een bevestiging dat we de juiste richting opgaan en heeft voor ons nog meer deuren geopend.’ Knieriem: ‘Je zit opeens in een traject dat je bekend bent als een potentieel goede startup. Op de dag dat de award werd uitgereikt kwam er een man naar ons toe met wat ideeën, waar we een leuke discussie mee hebben gehad. We wisten op dat moment nog niet wie het was en omdat we nog andere afspraken hadden, wilden we niet te lang met hem praten. Later bleek het Samih Sawiris te zijn, een van de grootste namen in de toerismebranche en tevens miljardair.’ Ros: ‘Uiteindelijk hebben we hem gegoogled en contact gehouden via WhatsApp. We hebben toen met Sawiris afgesproken in zijn appartement in Zürich en gevraagd of hij wilde investeren, dat deed hij. Sindsdien staat de telefoon roodgloeiend en wil iedereen met ons samenwerken.’

Gaan jullie het waarmaken?

Knieriem: ‘Ja, simplicity werkt, iedereen begrijpt wat we doen. Het is schaalbaar voor zowel de hotels als de gebruikers. We doen geen rare dingen en hebben de tijd mee, dat is een heel groot voordeel.’ Ros: ‘Je moet wel je kop durven uit te steken. Maar we voorzien de komende jaren veel groei. Qua team worden we steeds groter, maar ook qua aanbod moeten we groeien. Daar ligt op dit moment de focus. Ons voordeel is dat we aandeelhouders hebben die erin zitten voor de lang termijn. Die zien dat we markt moeten pakken en zullen niet de duimschroeven aandraaien als er geen omzet is. We moeten zorgen dat we meer hotels in ons aanbod gaan opnemen. De meeste zijn bekend met ons systeem en het probleem van de commissies.’ Knieriem: ‘Negen van de tien hotels benaderen ons of ze op ons platform kunnen worden opgenomen. Het is belangrijk dat we onze naamsbekendheid verder vergroten. Naar de consument gaan we nu per land campagnes draaien, zo wekken we ook de interesses van de hotels. Daarnaast lanceren we binnenkort Bidroom for Business, dit is een zakelijk account. Hiermee kan je boekingen maken voor je hele team. Hotels kunnen daar weer extra korting aan verlenen.’