Nederlandse reizigers internetten veel in buitenland

De exacte voordelen voor de reiziger
Europa als bestemming
Solo travel
Remote work
De vrijheid om je werk te doen vanaf de mooiste plekjes ter wereld, is voor een groeiende groep freelancers reden om ‘digital nomads’ te worden. Locatie-onafhankelijke freelancers zijn enorm flexibel qua inzet en samenwerking. Het zijn enthousiaste creatievelingen die snel kunnen schakelen. In een eerder blog vertelt reisorganisatie Better Places bijvoorbeeld dat zij heel vaak met reizende freelancers samenwerken. Wifi is door de afschaffing van roaming in de EU ontwikkeling niet meer een vereiste, dat betekent dat remote workers op nog exotischere en meer afgelegen bestemmingen aan de slag kunnen met hun werk (onder een palmboom).
Last minute
Last minute boekers zijn altijd op zoek naar de beste deals en over het algemeen minder merktrouw dan reguliere boekers. Een doelgroep waar prijs regeert vraagt om een specifieke aanpak van de aanbieder, maar natuurlijk zal de vrijheid van internet (zonder beperkingen van wifi) hier ook aan bijdragen zodat deze ontwikkeling een verdere vlucht neemt.
In een tijd waarbij steeds meer boekingen via een app of goedwerkend mobiel platform lopen, is gratis roamen natuurlijk een aangename extra. Voor zowel reizigers, als reisorganisaties.
De kansen voor de reisaanbieder
Vrije roaming, betekent dus ook dat internet op hun devices niet voortdurend aangezwengeld hoeft te worden maar in principe dus veelvuldig aanstaat bij reizigers. Dit betekent dat je hen op meer momenten tijdens de reis kunt contacten. Het is interessant om te testen of zij bijvoorbeeld hun e-mails lezen die je als reisorganisatie gepersonaliseerd naar hen toestuurt om een leuke aanbieding te doen. De reisbranche staat helaas bekend om het niet goed inzetten van data binnen e-mailmarketing, blijkt ieder jaar opnieuw uit de e-mail benchmark.
We zijn in de reiswereld nog te vaak te geobsedeerd door social media marketing, terwijl je door e-mailmarketing zelf in handen hebt waarmee je op zelfgekozen tijden je volgers kunt bereiken. De data uit die e-mailmarketing activiteiten zoals de bouncerate, click to open rate (CTO) en click trough rate (CTR) geven onder andere inzicht in de relevantie van je timing en inhoud van de content.
Last minute via andere eigen kanalen
Heb je een app? Experimenteer dan met pushberichten op diverse momenten van de dag (natuurlijk niet elke dag). Op deze manier kun je meer inzicht te krijgen in de online activiteiten en aanwezigheid van je reizigers terwijl zij op vakantie zijn.
Social: Whatsapp/Facebook chat/Messenger/Instagram
Ben je bereikbaar voor je klanten via FB chat/Messenger of Whatsapp en heb je diverse klanten de afgelopen tijd zo geholpen met het boeken van de reis, zet het deze zomer dan eens om in een proactieve benadering. Vraag aan je klanten die op reis zijn eens in een kort berichtje hoe het daar is. Realtime inzichten verkrijgen wordt door de always connected opties van vrije roaming alleen maar makkelijker. En bovendien is dit net zo handig als je geen eigen app hebt.
Wees echter ook voorbereid dat klanten jou wellicht door het wegvallen van roaming ook meer gaan benaderen via deze kanalen (Facebook, Instagram, Whatsapp). Is jouw klantenservice daarop ingericht? Uit onderzoek dat dit jaar nog is uitgevoerd blijkt dat veel consumentenvragen blijven liggen door Nederlandse reisorganisaties niet reageren, met name op Instagram.
Stimuleer het delen van meer content! Monitor de bestemmingen en hashtags en maak de user generated content die reizigers maken onderdeel van je eigen content op de platforms waar je actief bent. Er is haast geen effectievere manier om content te krijgen. Een optie is bijvoorbeeld een take over van Instagram Stories door reizigers die met jou op vakantie zijn.
Pers/PR
Reisaanbieders die veelvuldig samenwerken met bloggers, vloggers, Instagrammers en andere influencers profiteren enorm van deze ontwikkeling. Zij hoeven geen databundels of andere simkaarten meer te verschaffen tijdens hun persreizen. Eigenlijk is het vrijbrief om alleen maar meer content te maken en te delen door iedereen die je mee op persreis neemt.
Toch ligt er ook een risico. Hoe zorg je ervoor dat de deelnemers niet de hele tijd met het thuisfront zitten te appen of bellen terwijl ze op een mooi en bijzonder afgelegen plekje zijn? Communiceer hier duidelijk over.
Uitzonderingen
Aanbieders van reizen naar Turkije & Zwitserland, doen er wellicht slim aan om hun reizigers een dezer dagen nog even te informeren over het feit dat de vrije roaming dus niet in Turkije en Zwitserland geldt. Een extra service als reisorganisatie om dit te vermelden en gelijk een mooi contactmoment om dan aan te geven hoe de reizigers jouw organisatie (al dan niet via wifi) eventueel wel gratis kunnen bereiken? Whatsapp, Facebook Chat, app?