Gary Arndt is een bekroond blogger en reisfotograaf, die al sinds 2007 de hele wereld over reist. Hij heeft al meer dan 180 landen en gebieden bezocht, een bezoek gebracht aan meer dan 300 UNESCO-werelderfgoederen en alle 50 Amerikaanse staten. In 2010 werd zijn blog door Time Magazine uitgeroepen tot een van de beste 25 blogs op internet en behaalde hij een Gold Medal in de categorie Travel Blog van de North American Travel Journalist Association (NATJA).
Op social media is hij actief op vijf verschillende platforms: Twitter, Facebook, Google+, Pinterest en Instagram. Op al zijn sociale media samen heeft hij meer dan 2.300.000 volgers. Tijd voor een kort gesprek met Gary, die zijn verhaal gaat vertellen tijdens De Vakantiebeurs Vakdagen. Alvast een kleine visie over het heden en de toekomst van reismedia.
Je hebt de verantwoordelijkheid genomen voor je eigen blogstrategie. Hoe blijf je dit bewaken, beheren en optimaliseren voor alle verschillende mensen uit alle verschillende landen die jou volgen?
Ik heb niet echt bezig met het optimaliseren van de website of te veranderen wat ik voor verschillende doelgroepen doe. Ik schrijf alleen in het Engels en alles wordt gedaan vanuit een het perspectief van 1 persoon (die van mij). Uiteindelijk volgen mensen me voor mijn mening en ervaringen, dus in tegenstelling tot een corporate media website, denk ik er niet teveel over na hoe ik moet anticiperen op verschillende doelgroepen.
Richt je je uitsluitend op content of heb je ook gekeken naar andere potentiële business modellen om te blijven reizen? Wat zijn de belangrijkste verschillen?
Mijn website en mijn reizen vormen samen het bedrijf, waarvoor ik uiteindelijk verantwoordelijk ben. Ik kijk altijd met veel aandacht naar de reis- en media-industrie om te zien waar de ontwikkelingen zich bevinden. Er zijn bepaalde dingen die ik persoonlijk doe (fotografie en schrijven) en er zijn andere werkzaamheden die ik kan delegeren of uitbesteden aan anderen.
Is er iets waar je trots op bent bij Everything Everywhere?
Een ding waar ik trots op ben is de kwaliteit van het werk dat ik heb gedaan. Veel (te veel) bloggers richten zich op het verkeer en geld, maar nemen niet echt de tijd om zich te concentreren op het creëren van iets van kwaliteit. Daarnaast ben ik trots op de grote onderscheidingen voor reisfotografie in Noord-Amerika, evenals 3 Lowell Thomas Awards, die direct concurreren met de grootste kranten en tijdschriften die in het thema reizen te winnen zijn.
Hoe ver is reisbloggen als industrie ontwikkeld en misschien nog belangrijker, technologie om al je content op verschillende kanalen van everything everywhere te beheren?
De snelheid van verandering is vertraagd. Toen ik voor het eerst begon te reizen en bloggen in 2007, was er nog geen iPhone (ze waren al wel aangekondigd, maar nog niet op de markt gebracht). Twitter en Facebook bestonden al, maar ze waren niet echt een big deal.
De platforms die je nodig hebt als blogger zijn nu redelijk goed ingesteld, maar zaken kunnen en zullen zeker veranderen in de toekomst. Er heeft al een verschuiving plaatsgevonden waarbij het belang van een publicatie op de website meer naar social media neigt, maar ik zie nu de slinger terug verschuiven als het moeilijker wordt om mensen op sociale media te bereiken als gevolg van Facebook algoritmes en algemene sociale media vermoeidheid.
Bloggen groeit snel, maar ook de kracht van video en nieuwe media, zoals Snapchat, Instagram Stories en Facebook livestream. Hoe reageer je daarop als travel blogger?
Die invloed kan heel krachtig zijn, maar wij hebben een punt bereikt waar ik denk dat actief zijn op elk platform niet langer noodzakelijk of praktisch is. Mensen die gespecialiseerd zijn in video moeten dat doen en zich geen zorgen maken over Pinterest. Ook heb ik geen zorgen over Snapchat omdat het niet past bij de content die ik wil produceren of het publiek waarop ik mij wil richten.
Wat zijn de grootste uitdagingen voor de komende drie jaar, als het gaat om het maken van de inhoud?
Ik denk dat het creëren van content steeds makkelijker zal worden. De tools en de platforms zijn altijd in beweging in die richting. De echte uitdaging is het creëren van boeiende content in een steeds drukkere markt.
Hoe zal full-time bloggen er binnen nu en vijf jaar uit gaan zien denk je?
Er is een enorme vertakking gaande in bloggen op dit moment. Er zijn een groot aantal kleine en nieuwe blogs en er is een veel kleinere groep van professionele bloggers. De top verdient meer geld en laat het publiek nog meer groeien, terwijl de kleinere blogs vaak geen enkele groei laten zien. De full-time blogs groeien uit tot volwaardige bedrijven met een team en relatief hoge opbrengsten.