Nieuwsgierig, eigenwijs, positief, spontaan, vrolijk… Bij Eliza was here ligt de focus op het ‘verkopen’ van gevoel, emotie en beleving. De merkwaarden vormen de basis van de gehele marketing en inkoop. Tijdens het gastcollege op de NHTV inspireren commercieel manager Yuri Deutekom en Ramon Knaap, verantwoordelijk voor de inkoop, de studenten met een aantal aansprekende voorbeelden van de crossmediale experience. Ook tijdens het bezoek van een aantal docenten aan een van de vakantiehuizen in de Algarve blijkt dat de content als een goed verhaal door de aderen van een bedrijf moet stromen.

Storytelling door een virtuele Eliza

De site van Eliza was here straalt vakantiegenot uit; onontdekte vakantieadresjes, kleinschalig en ver van het massatoerisme. Dit wordt benadrukt door de slogan; ‘Waar iedereen rechts afslaat, gaat Eliza linksaf’. De verhalen van de virtuele Eliza over haar passie voor reizen zijn de basis van alle communicatie. Op de site staan haar ontdekkingen en pareltjes – de meest unieke adresjes- prominent op de eerste pagina en alle accommodatieteksten worden vanuit Eliza geschreven. De nieuwsbrief is van haar hand en dat betekent dat de brief wel aanbod toont, maar zonder schreeuwerige kortingen. Daarnaast blogt ze sinds kort over bijzondere bestemmingen en activiteiten.

Blog Eliza was here marian van der ent website

Door een consequente vorm van storytelling over de verschillende kanalen heen wordt de beleving van het merk versterkt. Hierbij staan gastvrijheid, een fijne omgeving en kleinschaligheid centraal. Zo deelt ze op Facebook (31.730 volgers) haar persoonlijke tips en ervaringen met haar ‘vrienden’. De ‘colour locale’ van haar verhalen komt goed tot uiting op de mooie foto’s op haar Pinterest account (1,3K volgers) en op Instagram (1757 volgers) geeft ze je een beeld van haar ontdekkingen (vooral accommodaties).

Naast storytelling is er ook gekozen voor thematisering. Eliza geeft speciale aandacht aan huwelijksreizen, culinaire en duurzame plekjes en vakantie met kinderen. Het thema culinair is verder uitgewerkt in een samenwerking met een echt persoon in vorm van de blogger Pauline. Daarnaast wordt dit thema ook ingezet voor verschillende activiteiten zoals wijn- en spijsproeverijen en het event ‘Lange tafels in het gras’ om de grootste fans en ambassadeurs persoonlijk te ontmoeten.

Met behulp van deze verschillende on- en offline media wordt de vakantiebeleving een crossmediale experience.

Eliza is nieuwsgierig, eigenwijs, positief, spontaan en vrolijk. Daarmee kan de doelgroep ‘levensgenieters’ zich identificeren, aangezien die op zoek is naar unieke en positieve ervaringen op ongerepte en authentieke plekjes. Op de site worden alleen de benen en armen van Eliza getoond, zodat iedereen zijn eigen persoonlijke invulling (bruin of blond haar etc.) aan haar kan geven.

Ontzorgen, onthaasten en ervaring

De merkbelofte ontzorgen (voor de vakantie), onthaasten (tijdens de vakantie) en ervaring (na de vakantie) hebben niet alleen een persoonlijke uitwerking gekregen in de virtuele Eliza, maar vormen ook de basis voor de inkoop van de vakantiehuizen. De gasten moeten kunnen genieten in alle rust in vakantiehuizen met een zwembad en de zee binnen handbereik. Daarvoor is een gastvrije huiseigenaar (geen hotelmanager) die iets extra’s wil doen voor zijn gasten essentieel. Zijn en/of haar kennis van en betrokkenheid bij de omgeving is van toegevoegde waarde.

Blog Eliza was here marian van der ent grafiek

Dit wordt duidelijk tijdens ons bezoek aan het vakantiehuis Quinta do Mel in de Algarve. De Portugese eigenaar Luis Silva is hier destijds begonnen met een winkel voor honing, maar heeft dit uitgebreid tot agroturismo/ vakantiehuis met eigen theetuin, aardbeienvelden, schaapskudde etc. Hij probeert deze verschillende activiteiten te integreren om het gehele jaar door te kunnen werken. Zo wordt de druk op het hoogseizoen verminderd. Het huis zelf bevat verschillende appartementen met veel authentieke elementen. Behalve deze onderdompeling in de lokale cultuur heeft hij zelf een computerprogramma ontwikkeld voor de gasten om informatie te kunnen zoeken over de omgeving. Al met al een bijzondere combinatie van authenticiteit en ontzorgen met als gevolg een memorabele beleving voor de gasten. Ook is het een prachtig verhaal om te delen met Eliza’s vrienden.