Duurzaamheid is helemaal in; ook in de reisbranche is deze trend razend populair. De ene reisorganisatie na de andere heeft duurzaamheid als belangrijke pijler in de strategie staan. Ook bestemmingen zijn actief in het promoten van duurzaamheid, vooral om de lokale bevolking te ondersteunen en de omgeving te behouden. In deze blog een kijkje in best practises van duurzaamheid in reisorganisaties: de 5 reisorganisaties met een B-Label en hoe Facebook en Twitter hierin betrokken wordt.
Kuoni Specialists: Koning Aap en Shoestring
Koning Aap is de reisorganisatie die door de Rank a Brand is uitgeroepen tot de meest duurzame reisorganisatie van Nederland. Koning Aap heeft ook voor het tweede jaar op rij, in 2015 de Groene Veer gewonnen, de prijs in de Nederlandse reisbranche voor de meest duurzame reisorganisatie. Shoestring, het zusje van Koning Aap, heeft de derde plek bemachtigt in deze lijst.
Beide organisaties vallen onder Kuoni Specialists en zorgen dat duurzaamheid in elk aspect de reis terugkomt.
- Vooraf en tijdens het boeken door het informeren van de reizigers.
- Tijdens de vlucht door de CO2 compensatie die bij elk reisproduct is inbegrepen.
- Op plaats van bestemming door het aanbieden van kleinschalige accommodaties, die zijn gecertificeerd met het Travelife certificaat.
De organisaties werken samen met lokale agenten, waarvoor een gedragscode is opgezet met afspraken voor goede arbeidsvoorwaarden. Daarnaast bieden ze projecten en vrijwilligerswerk aan en ook duurzame excursies. Er worden bijvoorbeeld geen ritten op olifanten of bezoekjes aan tijgerfokkerijen aangeboden.
Beide reisorganisaties zijn actief op social media, waarbij ook berichten over duurzaamheid worden gedeeld. Vooral Koning Aap heeft regelmatig een post gerelateerd aan Facebook, zoals hieronder weergegeven een documentaire over de leeuwenfokkerij. Ook berichten van lokale partners worden gedeeld, zoals op de meest rechtse foto, waarbij één van de partners het Travelife certificaat heeft behaald. Shoestring is iets minder actief op Facebook met betrekking tot het promoten van duurzaamheid, maar speelt in op actualiteit door bijvoorbeeld de Shoestring te betrekken bij de World Elephant Day.
Op Twitter wordt er wat minder actief gedeeld, door Shoestring worden er voornamelijk acties getweet. Toevallig kwam de onderstaande tweet naar voren over de Groene Veer. Toch wel een extra benadrukking op kwaliteit van de organisatie qua duurzaamheid. Koning Aap is hierin iets actiever en betrekt ook lokale partners erbij.
TUI: Kras en Holland International
De merken Kras en Holland International nemen we samen als TUI. TUI heeft duurzaamheid helemaal geïntegreerd in de organisatie, met een nieuwe duurzaamheidsstrategie voor 2015-2020: ‘Better Holidays, Better World’. Om beetje bij beetje de footprints van toeristen te verminderen, maar de vakanties daar niet onder te laten lijden, sterker nog; om nog beter vakanties aan te bieden.
‘Better Holidays, Better World’ is gebaseerd op drie pijlers:
- Het verminderen van de CO₂-uitstoot van haar luchtvaartmaatschappijen, cruises en grondoperaties met tien procent.
- Tien miljoen groenere en eerlijkere vakanties per jaar aanbieden.
- Tien miljoen euro per jaar investeren om de positieve impact van toerisme te versterken.
De strategie richt zich op het verminderen van de footprint van toeristen, een positieve verandering te brengen in lokale bevolkingen en om pioniers te zijn in duurzaam toerisme. In het volgende filmpje wordt het uitgelegd.
De Facebook-pagina van TUI is knallend, de organisatie plaatst veel aanbiedingen/acties op Facebook en zoekt interactie met de klant. Maar helaas geen berichten over duurzaamheid of de nieuwe duurzaamheidsstrategie van TUI Group. In het geval van TUI is dat natuurlijk niet vreemd, omdat het op dit moment helemaal in het teken van de overgang van Arke naar Tui. Misschien wordt er aan de nieuwe duurzaamheidsstrategie de komende maand nog aandacht geschonken.
Een nieuwe strategie is natuurlijk een perfecte gelegenheid om de duurzaamheid binnen TUI group in beeld te brengen. Deze strategie is dan ook groots aangekondigd door de TUI Group en wordt de hashtag ook gedeeld door anderen! Opmerkelijk is dat, al scrollend door de tweets, TUI Nederland en de andere merken onder de Tui Group de nieuwe strategie of duurzaamheid überhaupt niet promoten.
SNP Natuurreizen
Ook SNP Natuurreizen heeft een B-label gekregen bij de ranking van meest duurzame organisaties. Naast Kuoni en TUI zijn zij een organisatie die zich inzetten om de negatieve effecten van het toerisme tegen te gaan.
- Vooraf en tijdens het boeken van de reis worden reizigers geïnformeerd over duurzaamheid.
- Tijdens de vlucht en de reis biedt SNP Green Seats aan om de CO2 uitstoot te compenseren. De reizigers wordt bij het boeken geïnformeerd over de manier van reizen, waarbij de reiziger bewust wordt gemaakt dat een treinreis milieuvriendelijker is dan een vlucht.
- Op de plaats van bestemming biedt SNP kleinschalige accommodaties aan met een Travelife certificaat, om bij te dragen aan lokale gemeenschappen en de lokale economie. Ook tijdens excursies probeert SNP zo min mogelijk footprints achter te laten op een bestemming, bijvoorbeeld door excursies met kleine groepen en deskundige reisleiding te organiseren waardoor de impact minder is. Zij bieden ook geen excursies aan waarvan de positieve omstandigheden van dieren niet verzekerd kunnen worden.
Facebook en Twitter
Beide accounts van SNP Natuurreizen staan veelal in het teken van acties, aanbiedingen en foto’s van reizigers. Maar helaas bij beiden geen promotie met betrekking op de duurzaamheid.
Wat kunnen we leren van de meest duurzame organisaties en hun promotie?
Zoals een eerder geschreven over duurzaamheid en de Green Deal al zegt: Groen is cool! Dus snel de duurzaamheid van je reisorganisatie online promoten. Maar hoe doe je dat?
- Promoot duurzaamheid op je website, of zoals reisorganisaties als Corendon en KLM doen; een aparte site ontwikkelen om duurzaamheid in de organisatie te laten zien.
- Werk samen met organisaties als de ECPAT of Trees for All om aan de reizigers te laten zien hoe jij je bezighoudt met duurzaamheid.
- Gebruik duurzaamheid als één van je pijlers of je social media, door regelmatig een bericht te posten over een ontwikkeling. Bijvoorbeeld door een bericht te retweeten van één van je lokale partners, zoals dat Koning Aap dat heeft gedaan.
- Waar is Instagram? Juist door prachtige foto’s van bestemmingen kun je de reiziger bewust maken van duurzaamheid, misschien alleen al door een simpele tag toe te voegen. Zoals Shoestring doet op één van haar foto’s met de hashtag #green.
Credits headerafbeelding: Jim Trodel (CC)
3 reacties
Mooi artikel. Duurzaam worden omdat het populair is.,,
Een aparte site er voor maken gaat ook wel erg ver hè.. 🙂
Ik vind het ook gaaf Laurens! Ja klopt, een aparte site is wel heel wowzie. Misschien juist op eigen website als apart onderdeel beter, omdat het dan direct zichtbaar is :). Groen is in ieder geval wel cool zo te zien!