Gisteren organiseerde HeadOffice NL het evenement Contentmarketing in de Vrije Tijd sector. De bezoekers van het event kregen een fraai boekje als give-away. Onderdeel hiervan was een Coosto-onderzoek naar het gebruik van Twitter onder touroperators. Deze statistieken wil ik ook graag met jullie delen op deze blog. Zie het als een toegift van Augustus Travelmaand; 1, 2, 3, 4.

webcare inzet reisbranche infographicArke is de touroperator die het meest in gesprek is op Twitter en Facebook. Zij ontvangen ook de meeste complimenten van mensen die tevreden zijn over hun webcare-inzet. Overall wordt Arke ook het meest besproken op sociale media. Sunweb en Corendon maken bij deze statistieken de top-3 compleet.

De touroperator met het hoogste percentage positieve berichten is Stip Reizen, gevolgd door Kras. Kras scoort sowieso goed: zij worden niet extreem veel besproken, maar zijn zelf wel erg actief op Twitter en Facebook. Chalet, Vrijuit en Beachmasters reageren procentueel op de meeste berichten; Beachmasters, Eliza Was Here en Arke doen dit gemiddeld het snelst. Overigens dient hierbij te worden opgemerkt dat het voor een kleinere organisatie beduidend eenvoudiger is om op deze statistieken goed te scoren: de cijfers zijn gemiddelden.

Deze tweet van Cruise Travel was de snelste webcare reactie. Ook Chantal van Sunweb verdient een bloemetje met deze reactie na 46 seconden:

webcare inzet touroperator 1Tot slot nog een leuke uitsmijter: content van touroperators mét foto’s doen het beduidend beter qua interactie dan posts zonder foto. De maanden dat consumenten het meest praten over vakantie zijn: 1) januari, 2) april en 3) februari.

infographic-travel-2