Tessa aan de Stegge van Cherry Picker heeft de deelnemers op #etravel 14 meegenomen in de wereld van de nieuwste travel trends. In deze blog zijn de belangrijkste items van haar presentatie samengevat. Welke trends dienen reismerken en organisaties in de gaten te houden voor een onderscheidende business, voorbereid op alles wat komen gaat?
Welke veranderingen rondom het thema reizen zijn er gaande?
- Vakantie is onderdeel van onze lifestyle geworden
- Een herdefinitie van vakantie heeft plaatsgevonden. Men gebruikt een vakantie o.a. meer voor zelfontplooiing.
- Men gaat steeds vaker en korter er tussenuit
De belangrijke travel trends op een rij gezet:
- Escape to enrich: Lekker op afkick-vakantie gaan, jezelf verrijken op vakantie. Hoe kan dit er uitzien? Villa Hamster of Summer Camp for Adults.
- Peer to peer: Cruise vakanties zijn enorm in opkomst, het is de nieuwe vorm van de all-inclusive vakantie. Daarnaast zijn familievakanties, multigeneratievakanties en glamping in opkomst. Er is ook een duidelijke trend te zien naar een sharing economy, waar partijen zoals Airbnb, Wimdu, Campinmygarden.com op inspelen.
- Call of nature: Men zoekt rust & ontspanning in natuur. Welke voorbeelden spelen hier goed op in? Volg de bever & Vogelhuisje Nendo in Japan.
- Pop up rocks: Men wil voornamelijk iets schaars bieden, een ontdekking, een stukje exclusiviteit. Voorbeelden hiervan zijn pop-up keukens en pop-up campings zoals Urban Campsite Amsterdam.
Storytelling vs Storymaking
In het tweede deel van haar presentatie is Tessa ingegaan op de verschuiving van storytelling naar storymaking. Hier nog eens een overzicht waar de verschillen liggen:
Volgens Tessa wordt dit o.a. veroorzaakt door de verschuiving van consumentenwaarden en de vele online prikkels die de klant dagelijks krijgt.
Storymakers volgens Cherry Picker op een rij gezet:
- Media. Bijvoorbeeld storymaking door bloggers. Goede voorbeelden hiervoor: Nomad & Villager & What about her.
- PR bureau.
- Corporate. Voorbeelden die hier goed op inspelen: Qantas, pilots behind the scene & Air new zealand safety instruction video.
- Consumenten. Goede initiatieven om de consument bij te betrekken als storymakers: Best job in the world, Eliza was here, KLM & Heineken The Orange Experience en de @sweden campagne, waarbij elke week iemand in Zweden de account van @sweden vertegenwoordigt en twittert over zijn/haar leven in Zweden.
Welke travel trend willen jullie eens graag testen?
Eén reactie