In de artikelen database van VODW Marketing staat een interessant artikel van de invloed van positieve reviews op het online aankoopgedrag.
In het artikel wordt een experiment besproken die gaat over drie fictieve aanbiedingen voor een weekendje Parijs: de eerste voor 175 euro met een rapportcijfer 5,5 (gemiddelde van 100 reacties), de tweede voor 200 euro met een cijfer 8,0 (slechts 1 reactie) en de derde voor 225 euro, ook met een cijfer 8,0 (100 reacties). Maar liefst 77% koos voor de laatste optie. Vanwege het hoge beoordelingscijfer in combinatie met het hoge aantal beoordelingen kon een prijs worden gevraagd die bijna een kwart hoger ligt.
Deze constatering wordt ondersteund door ervaringen van webwinkels in de Verenigde Staten. Het Amerikaanse Netshops.Inc realiseerde in korte tijd een verkoopstijging van 26% op producten waarvoor productrecensies waren geïntroduceerd. J.C. Whitney, een fabrikant van autoaccessoires en –onderdelen, constateerde een verband tussen de hoogte van de beoordelingen en de omzet. Producten met de hoogste beoordeling realiseerden een omzetstijging van 16%.
Eén reactie
Kijk ook op Frankwatching voor een uitgebreid verslag:
http://www.frankwatching.com/archive/2008/05/19/web-20-vergelijkingssites-beinvloeden-koopbeslissing/