Reizen, trouwfeesten, muziekfestivals en allerlei andere events zijn zeer geschikt voor foto’s door de enthousiaste mensen in een bijzondere omgeving. Een betere promotie van je reizen en/of bestemming kun je je niet wensen. Steeds vaker wordt de populaire app Instagram ingezet om een dergelijke offline wereld met de virtuele werkelijkheid te verbinden. Wat zijn interessante mogelijkheden voor de reissector?
Events
Mensen maken bij bijzondere gelegenheden veel foto’s van het event en van elkaar #selfies. De rubriek ‘wie waren er en wat deden ze daar’ zoals die in de roddelbladen staat is virtueel voor iedereen toegankelijk geworden. Het is aan de toeristische-recreatieve branche om dat te faciliteren. Vraag aan de bezoekers of ze hun foto’s willen delen #metdenaamvanhetevenement om de foto’s op één plaats te verzamelen en te bewaren. Elke foto kan ook een plaatsaanduiding meekrijgen (geotagging), zodat te zien is dat de foto echt op het event zelf is gemaakt. Om de deelnemers te stimuleren kunnen de foto’s die tijdens het event gemaakt worden realtime geprojecteerd worden op een scherm met Eventstagram.
Ook kan je de foto’s meteen printen als tastbare herinnering voor thuis. Zoals bijvoorbeeld met het charmante initiatief van Saykaas.
Eigen events: Instameets
Onder Instagrammers worden regelmatig eigen events zoals de Instameets georganiseerd. Recent (8/9 mei) heeft het wereldwijde instameetweekend plaatsgevonden. Onder #WWIM9 staan 50.000 resultaten van de bijeenkomsten in tientallen verschillende landen. In Nederland vond deze grote Instameet plaats in Amsterdam. Maar Instameets vinden ook veelvuldig buiten de hoofdstad plaats. Dankzij een gezamenlijk initiatief van enthousiaste Instagrammers vond er 3 mei een geslaagde Instameet plaats op Texel. Zo’n 100 Instagrammers vanuit heel Nederland ontdekten het eiland aan de hand van een aantal voorgestelde routes. De VVV en andere ondernemers ondersteunden het initiatief met gratis koffie, kaart en taart. Het account @IG_Texel werd gebruikt om leuke en bijzondere foto’s nog een keer onder de aandacht te brengen en de winnaars van de verschillende wedstrijdjes van die dag bekend te maken. Op #instameetnl_texel zijn zo’n 1200 veelal mooie foto’s verzameld. Naar aanleiding van deze succesvolle dag heeft de VVVTexel bij haar Facebookaccount ‘We love Texel’ een gelijknamig Instagramaccount aangemaakt.
En ook IGersMagazine en een expositie
Sinds kort is er een ‘echt’ papieren tijdschrift ‘IGersMagazine’ dat is gemaakt voor en door Instagrammers. Met het magazine bieden de initiatiefnemers @toorice, @mauronne en @lisetteoptexel een podium voor Instagrammers om hun foto’s in een gedrukt magazine te laten zien. Verder worden er tips gegeven en organiseren ze wedstrijden en challenges om de lezers er actief bij betrekken. Het tijdschrift is door crowdfunding tot stand gekomen. Zo’n 100 Instagrammers hebben van te voren al een drietal exemplaren betaald om het initiatief haalbaar te maken. Het volgende nummer is in de maak en men kan daar weer aan meedoen door 10 foto’s in te sturen. Met een dergelijke voorfinanciering hebben ze vorig jaar ook een Instagramexpositie georganiseerd. De expositie (65 deelnemers) werd gecombineerd met een Instameet in Leeuwarden (150 deelnemers). Er vond een rondleiding plaats door de stad aan de hand van een plattegrond met QRcodes, die naar een geluidsfragment op Youtube leidden. Na afloop van de expositie (meer dan 1250 bezoekers) werden de panelen met foto’s verloot onder de deelnemers.
Actieve community
Zowel de Instameets, het magazine als de expositie zijn een groot succes geworden. Dat is enerzijds te danken aan bevlogenheid van de organisatoren en hun uitgebreide netwerk. Anderzijds blijkt Instagram ook een actieve community, waar het toeristisch-recreatieve bedrijfsleven meer op in zou moeten spelen. Het is niet alleen waardevol dat er mooie foto’s gemaakt worden, die gebruikt kunnen worden als promotiemateriaal. Het is ook belangrijk dat de foto’s door de deelnemers zelf gemaakt zijn, waardoor de betrokkenheid van de Instagrammers groot is en de foto’s enthousiast worden gedeeld.
Marian zit zelf ook op Instagram: @Entconcept
Credits afbeelding: IGersmagazine, Maurice Toonen
4 reacties