Ik kan er vanaf nu echt niet meer omheen: ik hou van de Airbnb community. Ze komen steeds met nieuwe leuke campagnes om hun hosts en boekers betrokken te houden bij de community. Dit keer wendt Airbnb zich tot het steeds populairder wordende Instagram en maken ze dankbaar gebruik van één van haar nieuwste functies: het opnemen van een video.
De competitie
In een nieuwe gecrowdsourcete campagne roept Airbnb iedereen op om zijn of haar stad op haar best te laten zien in een korte Instagram Video. De video’s moeten anderen inspireren om de stad te komen bezoeken en getagged worden met #airbnbshorts. De meest creatieve en inspirerende video wint een trip naar Londen, $ 500,- Airbnb tegoed voor die week, een Shorts Workshop van Sundance instituut en een video camera.
De voordelen voor Airbnb
Het organiseren van zo’n wedstrijd pakt op meerdere manieren voordelig uit voor Airbnb.
- Zo intensiveren zij hun community enorm: ze houden hen betrokken, zetten hen op een leuke manier aan het werk en geven ook nog een mooie prijs weg
- Deze campagne zorgt voor een enorme naamsbekendheid, bij bestaande communityleden, maar ook bij de vrienden van de communityleden. Door het plaatsen op het eigen Instagram account wordt de campagne en dus Airbnb bekend bij de online vrienden van de maker.
- En dan nog het feit dat ze prachtige content naar zich toegeschoven krijgen. Tegen Skift zegt Vivek Wagle, Head of Content, het volgende: “Tegen het einde van deze wedstrijd hebben we toegang tot honderden inspirerende korte films die vertellen waarom mensen gepassioneerd zijn over hun eigen stad. Je kunt je voorstellen welke mogelijkheden dit met zich mee brengt.”
Liken & sharen geen voorwaarde
Ik vraag me af of ze bewust niet mee doen aan de ‘like & share’ acties die momenteel nogal een hype zijn. Airbnb lijkt daar boven te staan en de kracht van haar eigen community niet te onderschatten. En daarnaast van haar wedstrijd misschien kwaliteit te verlangen in plaats van er een populariteitsstrijd van te willen maken.
Wat denk jij, is het slim van Airbnb om bij het kiezen van de winnaar de content op waarde te schatten en niet op het aantal likes en shares dat het krijgt?
Eén reactie