Touroperator SNP natuurreizen onderscheidt zich van de overige Nederlandse touroperators met een duidelijke, herkenbare identiteit. Dit gedachtegoed is ook het uitgangspunt geweest voor de nieuwe reisformule ‘Yomads’, voor ‘Young Nomads’ ofwel ‘Generatie Y’ . Directeur Gert Nieuwboer heeft in een gastcollege aan de NHTV verteld hoe deze nieuwe reisformule tot stand is gekomen.

Dit blog heeft Marian samen met haar collega Francis Neijenhof geschreven

Touroperator SNP natuurreizen

SNP is bijna 30 jaar geleden begonnen als Stichting Natuurstudie Projecten (SNP). De oprichters waren destijds net afgestudeerd als bioloog en wilden hun kennis over de natuur met anderen delen. Zo zijn ze begonnen met het organiseren van vele soorten wandelreizen. Inmiddels is SNP in Nederland de grootste specialist op het gebied van actieve en avontuurlijke reizen over de hele wereld. De reisorganisatie profileert zich op de website met merkwaarden als ‘liefde voor de natuur’, authenticiteit, rust, kleinschaligheid en deskundigheid. SNP is van mening dat reizigers het meest genieten in kleine reisgezelschappen van gelijkgestemden, met gevoel voor natuur en cultuur en met respect voor de lokale bevolking. Naast de aandacht voor het huidige klantenbestand dat met de oorspronkelijke reisleiders lijkt te zijn meegegroeid, heeft SNP net als veel andere touroperators, haar oog laten vallen op de nieuwe generatie ofwel ‘Generatie Y’

Generatie Y

Onder deze generatie valt iedereen die geboren is in de laatste decennia van de vorige eeuw. Het zijn ‘digital natives’ opgegroeid met internet en nieuwe media. Volgens het onderzoeksbureau Motivaction bestaat ‘Generatie Y’ vooral uit gemaksgeoriënteerden, opwaarts mobielen en postmoderne hedonisten. De twee laatste zijn goed opgeleid, waarbij de opwaarts mobielen kunnen worden omschreven als ambitieus en carrièregericht. De postmoderne hedonisten experimenteren graag en zijn voorlopers in de beleveniscultuur.

Voor het toeristisch bedrijfsleven wordt deze generatie steeds interessanter, omdat ze graag reizen en daar steeds meer aan gaan uitgeven. Terwijl de ‘spending power’ van de oudere generaties minder wordt op de lange termijn, gaan jonge reizigers langer op reis en geven meer uit aan de lokale ondernemers volgens een recent rapport van de UNWTO. Uit het ‘Future of Travel’-onderzoek van Expedia.com en Egencia blijkt dat deze jonge reizigers voor zowel zakelijke reizen als vakanties andere gewoontes en verwachtingen hebben dan oudere reizigers. Ze gebruiken bijvoorbeeld hun mobiele apparatuur intensief en zijn meer geneigd om hun ongenoegen online te uiten.

De reisformule Yomads

http://www.youtube.com/watch?v=FUTsaIxHqho

In het gastcollege heeft Gert Nieuwboer aan de studenten toegelicht hoe SNP zelf onderzoek heeft gedaan naar ‘Generatie Y’. Uit de resultaten bleek dat het gedachtegoed van SNP ook deze generatie aanspreekt, maar dat het spannender moet worden gecommuniceerd. Deze jonge twintigers en dertigers willen ‘hiken’ in plaats van wandelen. Ook moeten de reizen veel flexibeler samengesteld kunnen worden met een grotere keuzevrijheid en meer eigen inbreng. Het avontuur vindt plaats buiten de gebaande paden; de grondslag voor de nieuwe reisformule ‘Yomads’, die in november is gelanceerd.

Mening studenten

Na bestudering van de website en de Facebookpagina worden de volgende waarden door de studenten het meeste genoemd: grenzen verleggen, vrijheid, actief zijn en vriendschap. ‘Het kunnen verleggen van de grenzen en actief bezig zijn’ worden voornamelijk als reden genoemd om als generatie Y-lid in zee te gaan met Yomads. Als hoofdreden om af te zien van Yomads wordt de prijs van de reis gegeven. Ook wordt door enkelen de ‘funfactor’ gemist.

De website wordt heel positief beoordeeld. De sfeer, de foto’s en de duidelijke verwijzing naar andere sociale media kanalen worden gewaardeerd. Zo zijn bijvoorbeeld Twitter en Instagram geïntegreerd op de site. Het taalgebruik sluit aan bij de jonge generatie. Daarnaast wordt er veel informatie gegeven over de doelgroep Yomads. De Facebookpagina is heel interactief en dat scoort hoge punten bij de doelgroep. Net als bij de website is de doelgroep te spreken over de aansprekende foto’s.

Yomads is een formule voor reizigers in plaats van vakantiegangers, maar jongere reizigers regelen tegenwoordig alles zelf met hun mobiel en/of iPad onder handbereik. Bij deze nieuwe formule van SNP ga je op reis met een internationaal gezelschap. Ook is er een grote mate van flexibiliteit. Dat maakt het interessant voor deze doelgroep. 

francisneijenhofDit Blog heeft Marjan samen met Francis Neijenhof geschreven: Francis Neijenhof is als hogeschooldocent verbonden aan NHTV, internationaal hoger onderwijs in Breda. NHTV profileert zich als een zelfstandige onderwijsinstelling en richt zich zowel op de ontwikkeling van de beroepspraktijk als op wetenschapsbeoefening. Naast het verzorgen van colleges op het gebied van concept-en productontwikkeling en destinatiemarketing, houdt zij zich bezig met onderzoek naar het zoek- en boekgedrag van consumenten.