Je ziet het tegenwoordig steeds vaker in de travelbranche: organisaties die een reeds geslaagde actie die ze hebben gehad via Facebook, Twitter of andere social media netwerken opnieuw toepassen. Prijsvragen, ludieke acties, give-aways en dergelijke worden (natuurlijk net even anders) weer vrolijk gebruikt om het aantal volgers en likes nog verder te laten stijgen. En waarom ook niet? Ze hebben gezien dat het werkt, dus dat trucje kan gerust op herhaling.
The Best Job in the World is back!
Tourism Australia moet precies hetzelfde gedacht hebben bij hun zeer succesvolle campagne uit 2009: The Best Job in the World. Dit is nog steeds één van de beste social media campagnes in de reisindustrie. Dus wat hebben ze nu gedaan? Precies: “The Best Job in the World is back!”. Dit keer pakken ze het nog groter aan, want er zijn nu maar liefst 6 Best Jobs in the World te winnen. Bovendien krijgen de winnaars ook nog eens $100.000 en mogen ze zoveel vliegen als ze willen tijdens het verblijf in Australië.
In een het onderstaande filmpje legt de winnaar van de vorige Best Job of the World uit wat er te winnen valt.
http://youtu.be/GcCXPO68_CU
Online buzz
Het is wederom een slimme actie van de Australiërs, want dit wordt gegarandeerd weer een groot succes. Door verschillende banen te laten winnen is het publiek dat bereid is om mee te doen waarschijnlijk ook een stuk groter. Zo kun je als Lifestyle fotograaf, Park Ranger of Taste Master aan de slag en mag je zelf kiezen voor welke baan je in aanmerking wilt komen. Daar is goed over nagedacht. Maar dat ze bij Tourism Australia goed zijn in marketing wisten we al. Vorige week schreef ik er nog een lovend artikel over: de social media strategie van Tourism Australia.
De campagne heet simpelweg “The Best Jobs in the World” en loopt geheel via een goed uitziende Facebook app. De eerste paar uur na de lancering was de app vanwege de online buzz (artikelen, blogs, tweets e.d.) niet goed bereikbaar.
De vorige Best Job in the World campagne heeft meer dan $200 miljoen aan wereldwijde publiciteit opgeleverd voor Tourism Queensland. Ik ben benieuwd hoe ver ze het deze keer gaan schoppen.